لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

زاخیلوال: تصور پاکستان در مورد درگیری سرحدی را به چالش کشیدم


حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان
حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان دیروز با سرتاج عزیز مشاور پالیسی خارجی صدراعظم پاکستان دیدار نموده و با وی برای روشن شدن دلیل اصلی آغاز درگیری میان قوای افغان و پاکستان صحبت‌های داشت.

آقای زاخیلوال می‌گوید، در این دیدار، تصوری را به چالش کشید که گویا درگیری چمن میان قوای امنیتی دو کشور از سوی نیروهای افغان برانگیخته شده باشد.

وی افزود:

"برداشت که در این‌طرف است این است که گویا واقعه چمن از جانب افغانستان صورت گرفته و جنگ تحریک شده‌است، این را من به چالش گرفتم. قضیه به این شکل نبود. ما از قبل حرف‌های با آن‌ها داشتیم که این مناطق تحت حاکمیت افغانستان اند و اگر داخل این ساحه شوند عکس‌العمل خواهند دید ولی برداشت که آن‌ها دارند این است که گویا افغانستان حاضر به مذاکره نشده‌است و این برعکس حقیقت بود."

به‌گفته زاخیلوال نیروهای پاکستانی از خط فرضی دیورند در منطقه سپین‌بولدک عبور نموده بودند تا سروی را انجام دهند که این نه‌تنها یک تخطی از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان بود بلکه یک تحریک آشکار در حالی بود که جانب افغانی قبل از این حادثه به رهبری نظامی پاکستان آگاهی داده بود که انجام چنین سروی در قریه‌های افغانستان به چالش کشیده خواهد شد.

آقای زاخیلوال همچنان گفت، به سرتاج عزیز گفته‌است که این تخطی نیروهای پاکستانی تنها در چمن نه بلکه در چند منطقه دیگر در امتداد خط دیورند به‌شمول قریه‌های کوهستانی انگور اده، غلام خان، خواجه خدر و چندین نقطه دیگر صورت گرفته‌است، جاییکه نیروهای امنیتی پاکستان از سرحد عبور نموده و در داخل خاک افغانستان پوسته‌های را ایجاد کرده‌اند.

زاخیلوال می‌گوید توافق اخیر میان افغانستان و پاکستان در لندن میکانیزم است که بر اساس آن چنین معضلات قبل از آن‌که به حوادث ناگوار یا تیرگی بیشتر روابط بی‌انجامد، حل گردند.

رسانه‌های پاکستانی در مورد دیدار دیروز عزیز و زاخیلوال گزارش داده‌اند که مشاور پالیسی خارجی صدراعظم پاکستان به سفیر افغانستان گفته‌است، باب دوستی بین افغانستان و پاکستان در سرحد تا زمانی گشوده نخواهد شد که حکومت افغانستان به ملاحظات پاکستان توجه کند.

تنش‌های اخیر میان افغانستان و پاکستان بعد از آن ایجاد شد که به‌گفته مقامات افغان، ملیشه‎‎های پاکستانی برای نفوس‌شماری وارد قریه‎های لقمان و نظر بین سپین‌بولدک و چمن شده و این مسئله صبح روز جمعه منتج به درگیری‌ میان نیروهای دو طرف شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، پاکستان گفته‌است، نیروهای افغان بر کارمندان نفوس‌شماری پاکستان در منطقه چمن آتش گشودند و ۱۱ تن را کشتند.

اما افغانستان می‌گوید، نخست پاکستانی‌ها تیراندازی کردند و دو سرباز و نُه غیر نظامی را در خاک افغانستان کشتند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG