لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

ناامنی چندین مکتب را در زادگاه رئیس جمهور افغانستان نیز بست


باز هم ابراز نگرانی از بسته شدن مکاتب، اما این بار از بسته شدن یک لیسه و یک متوسطه دخترانه در زادگاه رئیس جمهور افغانستان سخن زده می‎شود.

مسئولان محلی ولایت لوگر می‎گویند که یک لیسه در پی درگیری در این قریه به روز دوشنبه مسدود گردید و یک مکتب دخترانه پیش از آن از سوی طالبان مسلح بسته شده بود.

روح‌الله امین مدیر معارف ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر می‎گوید که یگانه لیسه در قریه سرخاب مربوط ولسوالی محمد آغه این ولایت روز دوشنبه به روی متعلمین مسدود گردید.

امین روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که یک متوسطه دخترانه نیز از یک هفته به به این‌سو در زادگاه محمد اشرف غنی در قریه سرخ‌اب ولسوالی محمد آغه بسته شده‎است.

ساختمان یک مکتب
ساختمان یک مکتب

او افزود:

"در موضوع مکاتب در سرخ‌اب که قریه رئیس جمهور نیز است، تا حدی مشکلات وجود دراد، درین منطقه بیشتر طالبان حاکمیت دارند. یک مکتب دیروز بسته شده‎است و یک مکتب متوسطه دخترانه از تاریخ ۲۶ ثور به این‌سو بسته‎است. طالبان گفته‎اند که دختران در این‎جا تا صنف شش درس بخوانند نه بالاتر از آن."

مسئولان محلی معارف در ولایت لوگر می‎گویند که در این قریه یک لیسه، دو متوسطه و پنج ابتدائیه وجود دارند.

اما به دنبال بسته شدن یگانه متوسطه دخترانه درین قریه روز دوشنبه دروازه یگانه لیسه در سرخ‌اب نیز به روی متعلمین بسته شد.

راز محمد احمدزی از باشنده‎های قریه سرخ‌اب که نخواست صدایش نشر شود روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که طالبان مسلح در این قریه حضور فعال دارند و هر آن‌چه بخواهند، انجام می‎دهند.

وی گفت که برای تأمین امنیت سرخ‌اب یا زادگاه رئیس جمهور افغانستان که حدود پنجاه کیلو متر از شهر کابل فاصله دارد، توجه لازم صورت نگرفته‎است.

اما نصیر امین ولسوال محمد آغه می‎گوید نا امنی‎ها درین ولسوالی در حدی نیست که مکاتب در قریه سرخ‌اب و یا دیگر مناطق این ولسوالی بسته شوند.

متعلمین یک مکتب
متعلمین یک مکتب

آقای امین می‎گوید که یک لیسه در قریه سرخ‌اب به دلیل درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان مسلح به‌گونه موقت مسدود شده بود.

او افزود:

"دیروز پس از یک سلسله مشکلات امنیتی که در آن ساحه به میان آمد و مخالفان مسلح دولت بالای پوسته‎های امنیتی فیر کردند، درین جریان برای این‎که آسیبی به متعلمین و معلمین نرسد، مکاتب بسته و متعلمین فرار کردند. در مجموع دروازه‎های مکاتب به روی متعلمین باز است."

مسئولان ریاست معارف لوگر می‎گویند که در مجموع سه صدو هفت باب مکتب در ولایت لوگر وجود دارد که شصت و سه آن در ولسوالی محمد آغه فعالیت می‎کنند.

پیش از این شورای ولایتی لوگر گفته‎است که در برخی ولسوالی‎های این ولایت مانند چرخ، خروار و حتی قریه پورک مربوط پل علم مرکز و قریه زرغون شهر در ولسوالی محمد آغه لیسه‎ها و متوسطه‎های دخترانه از سوی طالبان مسلح بسته شده‎است.

شاه‌پور عرب سخنگوی ریاست معارف این ولایت نیز این موضوع را تائید می‎کند و می‎گوید که طالبان مسلح در قریه‎های زیر نفوذ شان از صنف شش به بالا برای دختران اجازه رفتن به مکاتب را نمی‎دهند.

عبدالولی وکیل
عبدالولی وکیل

درین حال داکتر عبدالولی وکیل یک عضو شورای ولایتی لوگر روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که با مکاتب باید از سوی هیچ جناحی برخورد سیاسی نشود.

وی گفت که آنان از هر راه ممکن برای بازگشایی مکاتب در ولایت لوگر به‌شمول قریه سرخ‌اب زادگاه رئیس جمهور افغانستان تلاش‎های همه‌جانبه را انجام خواهند داد.

طالبان مسلح تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG