لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۵

ستولتنبرگ: ناتو سرگرم بررسی اعزام عساکر بیشتر به افغانستان است


ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو در گفتگو با رادیو آزادی گفت، تصمیم نهایی در بارۀ اعزام سربازان بیشتر به افغانستان ماه آینده گرفته خواهد شد.

ستولتنبرگ گفت کشور‌های عضو پیمان اتلانتیک شمالی هنوز سرگرم بررسی این موضوع استند.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

وی افزود:

"حالا در پروسۀ افزایش نیروها استیم. در ماه جون پیش از نشست وزیران دفاع کشور‌های عضو ناتو، در بارۀ افزایش نیروها کنفرانسی برگزار می‌شود. ما توافق کرده‌ایم که برای حمایت از پلان رئیس جمهور اشرف غنی برنامۀ همه جانبه داشته باشیم. خواسته‌های قوماندان‌های نظامی ما مبنی بر اعزام چند هزار سرباز را نیز بررسی می‌کنیم. درین باره تا هنوز تصمیم گرفته نشده. پروسۀ تصمیم گیری ادامه دارد و در هفته‌های آینده در بارۀ شمار دقیق این سربازان تصمیم گرفته خواهد شد."

دولت افغانستان نیز ازین تعهد ناتو استقبال کرده و با نشر اعلامیۀ دیشب گفت، پیمان اتلانتیک شمالی بالای افزایش ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سرباز دیگر در افغانستان غور می‌کند.

کابل هر چند با افزایش نظامیان خارجی در افغانستان موافق است اما بیشتر بالای تقویت نیروهای افغان پافشاری دارد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان شام گذشته به رادیو آزادی گفت، کابل پافشاری دارد که نظامیان تازه نفس ناتو درگیر جنگ نشوند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

"پافشاری ما اینست که چون نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در مبارزه با تروریزم توانایی خوب دارند، آن‌ها باید تجهیز شوند و آموزش ببینند. همچنان به آن‌ها مشوره داده شود. ما به هیچ صورت نمی‌خواهیم که سربازان ناتو درگیر جنگ شوند."

ایالات متحدۀ امریکا که بزرگترین متحد پیمان اتلانتیک شمالیست نیز تا هنوز در بارۀ افزایش سربازانش در افغانستان تصمیم نگرفته است.

مقامات امریکایی گفته اند رئیس جمهور دونالد ترمپ قصد دارد در نخستین سفر خارجی‌اش که همین اکنون جریان دارد، از همپیمان‌های واشنگتن درین باره نظر بخواهد.

اما در اروپا، حکومت جرمنی گفته که برای فرستادن سربازان بیشتر به افغانستان ارادۀ جدی ندارد، مگر یک منبع حکومتی در بریتانیا که نخواسته است از او نام برده شود می‌گوید، لندن حاضر است به افغانستان نیروهای غیر محارب بفرستد.

شمار سربازان نیروهای ناتو در افغانستان حالا به حدود ۱۳ هزار می‌رسند که ۸۴۰۰ تن آن‌ها امریکایی‌ها اند.

XS
SM
MD
LG