لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

واکنش افغانستان در مورد اظهارات اخیر یک سناتور امریکایی علیه پاکستان


حکومت افغانستان می‎گوید برای محو تروریزم نیاز است تا از سوی امریکا و جامعه جهانی بالای پاکستان فشارها بیشتر گردد.

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‎گوید به‌خاطر مبارزه با تروریزم و بدست آوردن اهداف مشترک افغانستان و امریکا ضرورت است که فشارها بر پاکستان افزایش یابد تا آن کشور از حمایت تروریزم دست بکشد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه این اظهارات را در پیوند به خواست یکی از سناتوران پیشتاز امریکا از حکومت آن کشور در خصوص از بین بردن لانه‎های تروریزم در خاک پاکستان مطرح کرد.

فیصل روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که پاکستان هنوز هم حامی تروریزم بوده و نیاز است تا علیه تروریزم در آن کشور اقدامات جدی صورت گیرد.

فیصل: فشارهای امریکا و جامعه جهانی در کل اهمیت خاص و عمده دارند تا درین بخش ما پیشرفت بیشتر داشته باشیم.
فیصل: فشارهای امریکا و جامعه جهانی در کل اهمیت خاص و عمده دارند تا درین بخش ما پیشرفت بیشتر داشته باشیم.

او افزود:

"تا زمانی‎که پناهگاه‎های امن تروریستان در پاکستان موجود باشد و حکومت پاکستان حامی تروریزم باشد ما نمی‎توانیم که در افغانستان و منطقه به هدف خود که محو تروریزم است برسیم. بناً ضرورت است که درین خصوص کار شود و فشارهای امریکا و جامعه جهانی در کل اهمیت خاص و عمده دارند تا درین بخش ما پیشرفت بیشتر داشته باشیم."

این اظهارات پس از آن مطرح می‎گردد که به تازگی ادم کینزینگر یک عضو پیشتاز کانگرس امریکا از حکومت کشورش خواسته‎است تا به‌خاطر جلوگیری از مداخله پاکستان در امور داخلی افغانستان به‌شمول انجام حملات هوایی از وارد کردن هیچ فشاری بر آن کشور دریغ نکند.

وی از رئیس جمهور ترمپ تقاضا کرده‎است که یکبار دیگر بالای پاکستان بمباردمان هوایی را آغاز کرده و مناطق را که تروریستان در آن کشور پناهگاهای امن دارند هدف قرار دهد.

درین حال مشرانو جرگه افغانستان تقاضای این سناتور امریکایی را یک خواست به‌جا دانسته و می‎گوید اگر مطابق این خواست عمل شود جنگ در افغانستان کاهش خواهد یافت.

الکوزی: برای حکومت افغانستان یک خبر خوش است.
الکوزی: برای حکومت افغانستان یک خبر خوش است.

محمد هاشم الکوزی رئیس کمیسیون دفاعی و امنیت داخلی این جرگه در مورد به رادیو آزادی گفت:

"این می‎تواند که بالای جنگ افغانستان تأثیر زیاد بگذارد و جنگ افغانستان ضعیف شود و بود و باش و اقامت طالبان در آن‎جا کمتر شود این برای حکومت افغانستان یک خبر خوش است و اگر عملی شود این به نفع افغانستان و به زیان پاکستان است."

رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی چندی قبل گفته بود که پاکستان در جنگ اعلام ناشده با افغانستان قرار دارد.

آقای غنی همچنان سال گذشته خورشیدی در ۵۳ نشست امنیتی مونشن افزوده بوده که جنگ افغانستان جنگ اعلام ناشدۀ دولت با دولت است.

از سوی هم برخی مقامات پیشین و فعلی حکومت افغانستان نیز گفته‎اند که لانه‎های تروریزم در آن‌سوی خط دیورند قرار دارد و از جامعه جهانی خواسته‌اند تا بالای پاکستان به‌خاطر دست کشیدن از حمایت تروریزم فشار وارد کند.

نادرخان کتوازی یک عضو کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه نیز پاکستان را یکی از عوامل ادامه جنگ در افغانستان می‎داند.

او افزود:

"هرگاه لانه‎های تروریستان هدف قرار داده شود من فکر می‎کنم که پاکستان مجبور شده و طالبان را به افغانستان می‎فرستد تا به میز گفت‌وگو حاضر شوند و این یک تأثیر مثبت دارد."

درین حال خالد سادات کارشناس مسایل سیاسی افغان می‎گوید، روابط امریکا با پاکستان پس از مرگ اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده در پاکستان به تیرگی گیراییده‎است.

به‌گفته وی هر گاه امریکا دست به اقدامات جدی علیه پناهگاه‎های تروریستان در آن‌سوی خط دیورند بزند، جنگ در افغانستان و منطقه کاهش یافته و مشکلات برطرف خواهد شد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG