لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

ولسی جرگه برای حل بحران کنونی افغانستان خواهان تشکیل اجماع ملی شد


حمله خونین روز چهارشنبه و تظاهرات روز جمعه در کابل موضوع اساسی نشست روز شنبه ولسی جرگه بود و اعضای این جرگه با توجه به این حوادث وضعیت امنیتی در کشور را بحرانی خواندند.

عبدالر‌‌ؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست اختصاصی برای بیرون رفت از بحران در این‌کشور خواستار وحدت و اتحاد مردم در افغانستان شد.

آقای ابراهیمی با توجه به نگرانی وکلا گفت که برای مدیریت بحران در کشور باید هر چه زود تر یک اجماع ملی تشکیل گردد.

عبدالر‌‌ؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
عبدالر‌‌ؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

"بخاطر مدیریت این بحران باید یک اجماع ملی متشکل از نهادهای دولتی، شورای ملی افغانستان، قوه قضائیه و قوه اجرائیه و همچنان رهبران احزاب و شخصیت‌های سیاسی هر چه زودتر تشکیل شود و بخاطر مدیریت بحران جلسات‌ شان دایر شود و یک راهکار را روی دست گیرد تا ما در آینده شاهد چنین وضعیت در کشور نباشیم."

آقای ابراهیمی گفت که کنترول بیشتر ساحات بدست دشمن قرار داشته و حکومت به گفته وی تنها در مراکز شهرها در حالت دفاع است.

وی حمله تروریستی روز چهارشنبه را جنگ با خدا و پیغمبر خواند و همچنان فیر بالای مظاهره کننده‌ها از سوی پولیس را در روز جمعه محکوم کرد.

روز چهارشنبه حمله موتر بم در نزدیکی چهار راهی زنبق شهر کابل صورت گرفت که به گفته مقامات افغان در آن حدود نود تن کشته و بیش از چهار صد تن زخم برداشتند.

پس از وقوع حمله، ریاست عمومی امنیت ملی با نشر یک اعلامیه گفت که این حمله توسط شبکه حقانی و به همکاری مستقیم استخبارات پاکستان یا‌ "ISI" طرح‌ریزی شده‌است.

روز جمعه صدها تن در پیوند به این حمله در شهر کابل دست به مظاهره زده خواهان برکناری رهبران حکومت و شماری از مقامات شدند اما این تظاهرات به خشونت گرائید و سبب کشته و زخمی شدن چندین معترض گردید.

وکلا در نشست روز شنبه خواستار تحقیق و پی‌گیری جدی این حوادث و بازخواست از کسانی‌که از احساسات جوانان در مظاهره سوء استفاده کرده بودند، گردیدند.

در این حال عبدالجبار قهرمان یکی از اعضای این جرگه گفت که جنگ در افغانستان عامل بیرونی دارد و بالای افغان‌ها تحمیل شده‌است.

عبدالجبار قهرمان عضو ولسی جرگۀ افغانستان
عبدالجبار قهرمان عضو ولسی جرگۀ افغانستان

وی گفت:

"این جنگ بسیار عمیق است از کنترول نهادهای امنیتی ما بیرون است ما باید منحیث نمایندگان مردم در شورای ملی موضوع را با صاحبان جنگ مطرح کنیم جنگ از ما نیست بالای ما تحمیل شده‌است."

این اظهارات در حالی مطرح می‌گردند که رئیس جمهور افغانستان نیز پس از حمله خونین روز چهارشنبه در کابل خواهان نشست اضطراری تحت نام اجماع ملی گردید.

رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی که از طریق تلویزیون ملی افغانستان نشر گردید مردم را به بسیج ملی فرا خواند.

همچنان ریاست جمهوری طی یک اعلامیه تازه‌ به لوی سارنوالی افغانستان دستور داده تا چگونگی به خشونت کشانیده شدن تظاهرات روز جمعه را بررسی کند.

ناصر شفیق کارشناس مسایل سیاسی نیز وضعیت در کشور را بحرانی خوانده و تشکیل اجماع ملی را راه حل برای بیرون رفت از مشکلات کنونی در کشور می‌داند.

وی افزود:

" خواست امروزی ولسی جرگه بسیار بجاست چرا که از لحاظ امنیت هم حکومت وحدت ملی نتوانسته که در اطراف افغانستان حاکمیت داشته باشد روز به روز ساحاتی که در کنترول دولت بوده از دست‌اش بیرون می‌شود از لحاظ وضعیت سیاسی وضعیت به بحران رسیده است وایجاب اینرا میکند که یک اجماع عمومی خواسته شود."

آقای شفیق همچنان تأکید می‌کند که این اجماع باید همه شمول بوده و در آن تمام نمایندگان از احزاب سیاسی، جریان‌های مردمی و اقوام مختلف سهم داشته باشند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG