لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

مراد: از راه اندازی تظاهرات در شهر کابل تا امر ثانی خودداری شود


وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید، به خاطر کنفرانس جهانی زیر نام پروسه کابل، راه اندازی تظاهرات تا امر ثانی متوقف است.

مراد علی مراد معین ارشد امنیتی این وزارت روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، حکومت برای این کنفرانس آمادگی کامل گرفته و تظاهرات می‌تواند برای برگزاری این کنفرانس، مشکل ایجاد کند.

مراد علی مراد معین ارشد امنیتی وزارت داخلۀ افغانستان
مراد علی مراد معین ارشد امنیتی وزارت داخلۀ افغانستان

وی گفت:

"کنفرانسی را که ما در پیش رو داریم بسیار یک کنفرانس مهم است، و برای تمام مظاهره کنندگان می‌گوییم که تا امر ثانی از هر نوع تظاهرات خود داری کنند، زیرا تهدید‌های امنیتی به اندازۀ بلند است که این موضوع برای نیرو‌های امنیتی تان نگرانی‌های را به میان می‌آورد."

این کنفرانس قرار است با اشتراک ۲۷ کشور و برخی سازمان‌های جهانی، سه شنبه آینده در کابل برگزار شود.

پیش از این ریاست جمهوری افغانستان هم گفته است که در این کنفرانس اسناد دست داشته در باره مداخله پاکستان و حمایت این‌کشور از تروریست‌ها را به کشور‌های جهان نشان خواهد داد.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور روز پنجشنبه گذشته به رادیو آزادی گفته است، حمله بمی چهارشنبه که به پاکستان ربط داده شده، بخشی از بحث کنفرانس پروسه کابل خواهد بود.

اما وزارت داخله در حالی از توقف تظاهرات خبر می‌دهد که با وجود به خشونت کشیده شدن تظاهرات روز جمعه، اعتراض کنندگان روز شنبه نیز به تظاهرات‌شان ادامه دادند.

بر اساس معلومات این وزارت، در جریان تظاهرات روز جمعه، چهار تظاهر کننده کشته شدند.

به گفته این وزارت، همچنان در این تظاهرات ۱۹ پولیس و ۵ تظاهر کننده زخمی شده‌اند.

تظاهر کنندگان گفته اند تا استعفای رئیس جمهور و رئیس اجرائیه به اعتراضات‌ شان ادامه خواهند داد.

در همین حال هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید، اگر تظاهرات برای کنفرانس پروسه کابل مشکل ایجاد می‌کند باید از آن جلوگیری شود.

عرفان الله عرفان منشی دوم این جرگه روز شنبه به رادیو آزادی گفت، مظاهره کنندگان باید به خاطر منافع ملی تظاهرات‌شان را توقف دهند.

عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه افغانستان
عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

"مظاهره، اعتراض و گردهمایی‌ها حق مردم است اما به شرط این‌که مسالمت آمیز باشد، و اگر چنین کنفرانس مهم است و مظاهره جلو آن را می‌گیرد، در این صورت ضرورت است تا دو یا سه روز مظاهره را انتظار یا معطل کنند."

وی می‌گوید، مظاهره کنندگان باید راه‌های عمومی را مسدود نکنند و خواست‌های‌شان را از یک محل مناسب مطرح کنند و با این کار برای موفقیت پروسه کابل، همکاری کنند.

با این همه، حکمت الله حکمت یکی از کارشناسان حقوقی هر چند تظاهرات را حق مسلم مردم می‌داند اما می‌گوید، تظاهراتی که با خشونت به همراه باشد و یا منافع ملی را تهدید کند، مردم باید از اشتراک در آن خودداری کنند.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG