لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

نشست پروسه کابل، جنگ افغانستان از چه راه‌های می‌تواند مهار شود؟


کابل با وجود ناامنی‌های اخیر امروز سه شنبه میزبان یک نشست مهم و بین‌المللی در رابطه به همکاری‌های امنیتی و صلح است.

در نشست پروسه کابل نمایندگان بیش از ۲۵ کشور و سازمان‌های بین‌المللی روی مبارزه تأثیر گذار علیه تروریزم و راه‌های بیرون رفت از جنگ بحث می‌کنند.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان در سخنرانی افتتاحیه نشست پروسه کابل گفت، این نشست بخاطری مهم است که به گفته وی تروریزم مرز نمی‌شناسد و تهدیدات را متوجه امنیت جهان ساخته‌است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در سخنران اش در این نشست روی تهدیدهای امنیتی و فرصت‌ها در افغانستان و منطقه به گونه تفصیلی صحبت کرد.

  • مبارزه با تروریزم

آقای غنی گفت که حالا وقت آن رسیده‌است تا جامعه جهانی به تعهدات‌اش در بخش مبارزه با تروریزم و پایان دادن به جنگ بدون تأخیر عمل نماید.

وی افزود:

"جهان باید ما را کمک بکند تا در مقابل تروریزم پاسخ بگویم ما در این کنفرانس بخاطر گردهم آمده‌ایم که جهان این را پذیرفته که تروریزم را تحمل نمی‌کند و کشورهای تمویل کننده تروریزم تحمل نمی‌شوند، تمویل فرامرزی تروریزم تحمل نمی‌شود، ما امروز تقاضا می‌کنیم که جهان به این وعده خود وفا بکند تا خشونت توقف یابد."

آقای غنی همچنان از شرکت کنندگان نشست پروسه کابل خواست که بخاطر ارج گذاری به قربانیان حملات تروریستی اخیر در افغانستان و جهان برای یک دقیقه سکوت کنند.

  • روابط افغانستان و پاکستان

محمد اشرف غنی در بخش از سخنان اش در حالیکه تسنیم اسلم معین وزارت خارجه پاکستان نیز حضور داشت با اشاره به روابط کابل و اسلام آباد گفت که افغانستان با پاکستان خواهان صلح است اما نمی‌داند که پاکستان از افغانستان خواهان چیست؟

رئیس جمهور افغانستان گفت، هر چند تلاش‌های افغانستان برای دوستی با پاکستان کدام نتیجه را در قبال نداشته است، اما پیشنهاد کرد که پاکستان این بار به اساس یک میکانیزم خواست هایش را مطرح کند.

وی گفت:

"من از روزیکه به حیث رئیس جمهور حکومت وحدت ملی آمده و با پاکستان تماس گرفتیم که بالاخره صحبت‌ها، آغاز شود ولی پذیرفته نشد، ما نمی‌خواهیم ملامت‌گرایی بکنیم ما مذاکرات یک، دو، سه و حتی چند جانبه را آغاز کردیم تا بالاخره این منازعه به پایان برسد ولی ما پیشرفت نکردیم ما با پاکستان صلح می‌خواهیم ما می‌خواهیم که بالای پاکستان اعتماد کرده بتوانیم و متأسفانه چالش همین است که ما نمی‌توانیم بپذیریم که پاکستان چه می‌خواهد؟"

  • موقعیت گفتمان صلح

آقای غنی گفت که طالبان به موافقه حکومت افغانستان در هر جای که خواسته باشند دفتر باز کرده می‌توانند و هرگاه برای این کار در کابل علاقمند باشند ضمانت آنرا به عهده می‌گیرد.

وی افزود:

"موقعیت گفتمان صلح می‌تواند در هر آن جای باشد که دو طرف موافقه بکند چه در کابل باشد که ما تضمین لازمه را برای شان ارائه خواهیم کرد و یا هر جای دیگر که باشد، اگر موافقه صورت می‌گیرد که یک نقشه راه صلح را انکشاف بدهیم که هر دو طرف آنرا بپذیرد پس به گروه طالبان اجازه خواهیم داد که دفتر خود را باز کنند تا باشد که ما در یک حالت مصون با هم ببینیم و ما این فرصت را بخاطر صلح پیشنهاد می‌کنیم."

رئیس جمهور غنی هر چند برای گفتگوهای صلح با طالبان ابراز آمادگی کرد اما در عین حال گفت، مطمئین نیست که طرف‌های درگیر جنگ خواهان صلح باشند.

در کل محمد اشرف غنی برای تأمین صلح و ثبات سراسری در افغانستان و منطقه ایجاد اجماع منطقوی، از بین بردن تمامی ابعاد جنگ، عملی شدن تعهدات و مبارزه در برابر تروریزم از سوی جامعه جهانی را حتمی خواند.

قابل ذکر است که برای برگزاری کنفرانس پروسه بین‌المللی کابل تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شده و قرار است نتایج این نشست تا پایان روز اعلام گردد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG