لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۳

صیاد: بعد از ختم کار کمیته تخنیکی موعد برگزاری انتخابات اعلان می‌شود


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، تا زمانیکه کمیته تخنیکی بحث و گفتگوی خود را در ارتباط به چگونکی استفاده از تکنالوژی پایان ندهد، این کمیسیون نمی‌تواند برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورای‌های ولسوالی تایم لاین و یا موعدی را اعلان کند.

گلاجان عبدالبدیع صیاد سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، کار کمیتۀ موظف به زودی پایان می‌یابد و زمان برگزاری انتخابات مشخص خواهد شد.

وی افزود:

"آن‌ها بحث‌های خود را می‌کنند و پس از آنکه به یک نتیجه رسیدند، به کمیسیون ارائه می‌نمایند. کمیسیون با در نظر داشت تحقیقات و ریسرچ‌های که با کمپنی‌های خدمات تکنالوژی صورت گرفته، یک زمان مناسب را برای انتخابات در نظر می‌گیرد."

این کمیته به رهبری معاون تخنیکی کمیسیون انتخابات، به همکاری وزارت‌های مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و مالیه و همچنان سایر ارگان‌های ذیربط روی بایومتریک شدن پروسۀ انتخابات بحث می‌کند.

به گفته سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، کمیته تخنیکی این کمیسیون شرکتی را می‌گزیند که برای برگزاری انتخابات زمان کوتاه و مصرف کم و بهترین خدمات تکنالوژی را پیشنهاد کند.

عبدالبدیع صیاد در ادامه صحبت خود گفت، کمیسیون پس از آن برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورای‌های ولایتی آمادگی خود را اعلان می‌کند.

آقای صیاد گفت:

"ما انشالله در هفته آینده و یا در ده روز دیگر مراکز رایدهی را مشخص نموده، حدود حوزه‌های انتخاباتی را تعیین کرده و در توافق با ارگان‌های محل، مراکز ولایتی را حوزه بندی می‌کنیم."

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افزود، از اینکه پروسه توزیع تذکره‌های الکترونیکی زمان زیاد را در بر می‌گیرد، کمیسیون نمی‌تواند در این انتخابات از تذکره‌های الکترونیکی استفاده کند.

اما کارشناسان می‌گویند، اگر در انتخابات از تذکره‌های الکترونیکی استفاده نشود، بار دیگر شفافیت انتخابات زیر سؤال می‌رود.

از سوی دیگر، نهاد‌های نظارت از انتخابات شفاف می‌گویند، چالش عمده در برابر برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورای‌های ولسوالی مسایل امنیتی اند.

اما سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، حکومت، در تمویل انتخابات و رفع چالش‌های امنیتی در برابر آن، وعده کمک داده‌است.

طبق قانون اساسی افغانستان، انتخابات ولسی جرگه و شورای‌های ولسوالی‌ها باید در ماه میزان سال ۲۰۱۴ میلادی برگزار می‌شد، اما به دلایل امنیتی و ضرورت اصلاحات در نظام انتخابات به تأخیر افتاد.

XS
SM
MD
LG