لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۱

گارنیزون کابل منتظر نتایج گفت‌وگوی اعضای شورای ملی با معترضان است


قوماندان گارنیزون شهر کابل می‎گوید، شورای ملی افغانستان وظیفه گرفته تا با سازماندهندگان جنبش رستاخیز تغییر گفت‌وگو کند.

جنرال گل نبی احمدزی می‎گوید، آن‎ها منتظر نتایج گفتگوی اعضای پارلمان و سازماندهندگان جنبش رستاخیز تغییر می‎باشند که در نقاط مختلف شهر کابل خیمه تحصن برپا کرده‎اند.

احمدزی که دیروز با رادیو آزادی صحبت می کرد، ابراز امیدوار کرد که این مسئله به طور صلح آمیز حل شود.

کابل
کابل

او افزود:

"مصلحت بود تا این موانع به خاطر مشکلات امنیتی و رفع مزاحمت مردم برداشته شوند. اعضای پارلمان وظیفه گرفته‎اند تا با آن‎ها گفتگو کنند و امیدواریم که گفتگوهای شان نتایج مسالمت آمیز بدهد و مزاحمتی که برای مردم خلق شده رفع شود."

جنبش رستاخیر تغییر پس از مظاهرات روز جمعه گذشته که به خشونت کشانده شد، در چندین نقاط شهر کابل خیمه تحصن برپا کرده و خواهان برکناری مقام‎های ارشد امنیتی شدند.

پیش از این، یک عضو این جنبش نیز در صحبتی با رادیو آزادی تائید کرد که نماینده‎های آن‎ها باهیئت ۳۴ عضو پارلمان به شمول رئیس پارلمان و منشی‎های مجلس ملاقات کرده‎اند.

عمر پروانی گفت که در حال حاضر شورای ملی تمام طرح، پیشنهاد و خواسته‎های شان را گرفته‎است:

"خواست اعضای پارلمان این بود که روی این موضوع خود شان کار کرده مذاکره کنند و پس از آن با حکومت افغانستان در میان بگذارند. آن‎ها نتیجه ملاقات امروز را بعداً خود اعلان خواهند کرد."

خیمه تحصن در کابل
خیمه تحصن در کابل

این عضو جنبش رستاخیز تغییر گفت، آن‎ها خواسته‎های شان را با جامعه بین‎الملی نیز در میان گذاشته‎اند تا جامعه بین المللی پادرمیانی کرده، در حل این بحران نقش بازی کند.

به دنبال حمله مرگبار روز چهارشنبه کابل، صدها مظاهره کننده روز جمعه گذشته دست به راهپیمایی زدند که به خشونت کشیده شد.

درین مظاهرات ۶ نفر در تیراندازی پولیس کشته شدند.

گفته می‎شود که تیراندازی در مظاهرات به امر گارنیزون شهر کابل صورت گرفته و به همین دلیل سارنوالی قوماندان گارنزیون شهر کابل را به آن اداره خواسته‎است.

اما جنرال گل نبی ضمن این‎که اتهامات تیراندازی بر مظاهره کننده‎گان روز جمعه از سوی گارنیزون را رد کرد، در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت:

"سارنوالی از من تقاضا کردتا در مورد این رویداد معلومات بدهم که وضعیت چه بود. اما من به سارنوالی خواسته نه شده‎ام."

به گفته قوماندان گارنیزون شهر کابل برای بررسی تیراندازی در جریان مظاهرات روز جمعه گذشته هیئتی از سوی حکومت تعیین شده‎است.

XS
SM
MD
LG