لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

شماری از داکتران کابل: خیمه‎های تحصن به روان مردم آسیب رسانده‎اند


اعتراض برخی باشنده‎های کابل وارد هشتمین روز شده و این اعتراض کننده‎گان تا حال حدود هشت خیمه تحصن را در بخش‎های پایتخت افغانستان، برپا کرده‎اند.

شماری از داکتران و شهریان کابل می‎گویند، برخی این خیمه‎ها در مقابل شفاخانه‎ها و یا هم در مسیرهای متصل به مراکز صحی، برپا شده‎اند که مشکلات زیادی را به مریضان و مریضداران ایجاد کرده‎اند.

داکتر خوشحال تسل یکی از داکتران در ساحه کارته پروان کابل که در نزدیک محل کارش خیمه تحصن برپا شده می‎گوید، به شفاخانه از راه مستقیم رفت و آمد نمی‎شود.

تسل: خیمه‎ها از نگاه روانی به مردم آسیب رسانده‎اند.
تسل: خیمه‎ها از نگاه روانی به مردم آسیب رسانده‎اند.

او افزود:

"من از راه مستقیم به شفاخانه نیامدم، از راه عقبی که یک مسیر فرعی است آمدم چون در مقابل شفاخانه خیمه بر افراشته شده، این خیمه‎ها از نگاه روانی به مردم آسیب رسانده‎اند، زیرا مردم هر لحظه احساس نا امنی و یا یک حادثه را می‎کنند، این وضعیت فشارهای روانی و روحی را به مردم بیشتر می‎کند."

در همین حال شماری از مریضانی‎که به شفاخانه‎ها می‎روند، از این وضعیت شکایت می‎کنند.

بی بی گل یکی از باشنده‎های کابل به رادیو آزادی گفت، مردم مریض‎های شان را با موتر به شفاخانه انتقال داده نمی‎توانند، زیرا به گفته وی، در مقابل برخی شفاخانه‎ها، خیمه‎های تحصن برپا شده‎اند.

او افزود:

"نام من بی بی گل است، در مقابل بعضی شفاخانه‎های کابل خیمه زده شده، مردم نمی‎توانند به آسانی مریض‎های خود را به شفاخانه ببرند، راه‎های شفاخانه‎ها مسدود باشد مریض‎ها بسیار به تکلیف می‎شوند، مردم رفت و آمد کرده نمی‎توانند."

منطقه کارته پروان جایی که در آن چندین شفاخانه موقعیت دارد و همینگونه در نزدیک پارک شهرنو که متصل می‎شود به شفاخانه ایمر جنسی، اعتراض کنندگان خیمه‎های تحصن برپا کرده و همچنان راه‎های رفت و آمد را به روی ترافیک مسدود کرده‎اند.

محمد نبی قاطع یکی از نمایندگان اعتراض کننده‎ها در نزدیکی شفاخانه ایمر جنسی به رادیو آزادی می‎گوید، راه‎های رفت و آمد را آنان نه، بلکه دولت مسدود کرده‎است.

او افزود:

"ما هیچ نوع ازدیاد ترافیکی را به بار نیاوردیم، بر عکس این دولت است که کانتینرها را در چهار طرف ارگ جابجا کرده، تمام حرکات ترافیکی را این دولت است که مسدود ساخته، ما مسدود نساختیم."

وزارت صحت عامه افغانستان می‎گوید، مسئولین شفاخانه ایمر جنسی هشدار داده‎اند، در صورتی‎که مزاحمت به آنان دوام کند و مشکلات شان رفع نشوند، چهار شفاخانه را همراه با ۴۴ کلینیک در چهار ولایت به شمول کابل بسته خواهند کرد.

وحید مجروح سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی، از تظاهر کننده‎گان خواست تا در برابر عرضه خدمات صحی، سکتگی ایجاد نکنند.

مسئولین شفاخانه ایمر جنسی هشدار داده‎اند، در صورتی‎که مزاحمت به آنان دوام کند ۴ شفاخانه را بسته خواهند کرد.
مسئولین شفاخانه ایمر جنسی هشدار داده‎اند، در صورتی‎که مزاحمت به آنان دوام کند ۴ شفاخانه را بسته خواهند کرد.

او افزود:

"با احترام به حقوق مدنی، امیدواریم که با در نظر گرفتن اصول مراکز صحی، تظاهرات شان را به گونه یی تنظیم کنند که در برابر عرضه خدمات صحی، سکتگی رونما نشود."

جمعه گذشته شماری از باشنده‎های کابل در اعتراض به حمله بمی روز چهار شنبه هفته پیش دست به تظاهرات زدند، این تظاهرات به خشونت کشیده شد و در آن شماری از تظاهر کنندگان کشته و زخمی شدند.

پس از این رویداد، اعتراض کنندگان در چندین بخش کابل، خیمه برپا کردند که به گفته شماری از شهروندان کابل، باعث مشکلات فراوانی برای مردم شده‎اند.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG