لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

ترمپ به متیس صلاحیت داده تا رقم عساکر اعزامی به افغانستان را مشخص کند


برخی مقامات امریکایی که از افشای نامشان خودداری کرده‌اند به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفته‌اند، دونالد ترمپ به وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا صلاحیت داده‌است تا در مورد تعداد عساکر این‌کشور که به افغانستان اعزام خواهند شد، خود تصمیم بگیرد.

اعضای مجلس سنای امریکا روز سه شنبه به شدت بالای وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون انتقاد کردند که نتوانسته است پالیسی این‌کشور را در مورد جنگ افغانستان ترتیب کند.

بر اساس گزارش‌ها، اداره رئیس جمهور امریکا، مصروف طرح پالیسی جدید در مورد افغانستان است که اعزام صدها عسکر اضافی نیز در آن شامل است.

یک مقام امریکایی قبل از اعلان تصمیم نهایی در این مورد که اجازۀ شریک ساختن اطلاعات را با رسانه‌ها نداشت، به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفته‌است، دونالد ترمپ به جیمز متیس صلاحیت داده‌است تا هر چه زودتر تعداد عساکری را تعیین کند که به افغانستان اعزام خواهند شد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با اشاره به اعزام عساکر اضافی امریکایی به افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"ما تقاضای اعزام یک عسکر را هم نکرده‌ایم، ما گفته ایم ایالات متحدۀ امریکا به هر شکلی که می داند، باید این جنگ را در افغانستان خاتمه بخشد. این‌که هر گزینه‌ای برای آن‌ها قابل قبول باشد، از همان استفاده کرده جنگ را در افغانستان ختم کنند."

روز سه شنبه سناتور جمهوریخوا جان مککین خواستار آن شد تا جیمز متیس پلان جنگ در افغانستان را تکمیل کند و هشدار داد که اگر وزارت دفاع امریکا این کار را نکند، از جانب مجلس سنا اقدام خواهد شد.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا
جیمز متیس وزیر دفاع امریکا

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا در اجلاس استماعیه کمیتۀ خدمات نظامی مجلس نمایندگان در پاسخ گفت، کار بالای استراتژی ادامه دارد و روی آن هم فکر شده‌است که تأخیر در ترتیب پالیسی بالای کار‌ها تأثیر منفی نکند.

جیمز متیس با اظهار این‌که، امریکا در افغانستان در حال موفقیت قرار ندارد، از کانگرس این‌کشور سه نکته را مطالبه کرد:

"من از اعضای این کمیته و کانگرس می‌خواهم سه هدف را برآوده سازند، اول بر اساس درخواست ما بودجۀ وزارت دفاع را افزایش دهد، دوم بودجۀ سالجاری مالی را به موقع تصویب کند تا از تأثیرات منفی آن جلوگیری شود و سوم اینکه، برای پلانگذاری منظم بودجوی، تهدید کمبود منابع مالی را کاهش دهد."

در حال حاضر تعداد نظامیان امریکایی که در افغانستان مستقر اند به ۸۴۰۰ تن می‌رسند.

در سالجاری وزارت دفاع امریکا روی اعزام حدود سه هزار نظامی اضافی دیگر به افغانستان غور می‌کرد که مسئولیت آن‌ها تا حدی آموزش و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان است، ولی این مسئله با تأخیر مواجه گردید و از ناتو سایر متحدان خواسته شد تا در این عرصه کمک کنند.

در مورد این‌که وضعیت در جریان یکسال در افغانستان چگونه خواهد بود؟ جیمز متیس وزیر دفاع امریکا گفته است: "خشونت‌ها کمتر خواهد بود، فساد در حکومت کاهش خواهد یافت و گلیم طالبان تا حد زیاد جمع خواهد شد."

XS
SM
MD
LG