لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

یعقوبی: طالبان در ساحات تحت تصرف شان در کاپیسا از مردم عشر می‌گیرند


منابع مسئول در ولایت کاپیسا می‌گویند، طالبان مسلح در ساحات تحت تصرف‌شان در این ولایت بنام جمع آوری عشر باج‌گیری می‌کنند و ادامه این وضعیت نگرانی باشندگان محل را بیشتر ساخته‌است.

به گفته مسئولین امنیتی؛ در یک مورد تازه در ولسوالی اله سای این ولایت در جریان جمع آوری عشر طالبان مسلح با برخی از افراد مسلح درگیری کردند که در نتیجه آن دو کودک زخمی شده‌اند.

جنرال محمد رزاق یعقوبی قوماندان امنیه ولایت کاپیسا در صحبت با رادیو آزادی در این مورد گفت:

" دو گروپ از افراد مسلح طالب در منطقه جنگره ولسوالی اله سای ولایت کاپیسا از گندم‌های مردم غریب عشر می‌گرفتند، این دو گروپ را جمعه خان که پنج نفر دارد و ربیع ده نفری رهبری می‌کنند و این‌ها به زد و خورد می‌پردازند که در نتیجه درگیری بین این دو گروپ دو کودک زخمی شده‌اند. این دو گروپ بخاطری درگیر شدند که یک گروپ از این‌ها به سر خرمن گندم‌های مردم رفته بود یک مقدار عشر گرفته بود و گروپ بعدی آمده بود مقدار بیشتری را طلب کرده بود و مردم بیچاره گفته بودند ما زود تر به کدام شما عشر بدهیم در همین وقت باز این دو گروپ مخالف مسلح با هم درگیر شده بودند."

جمع آوری و دست برد به اموال باشندگان محل که طالبان زیر نام عشر از آنان با جبر، مالیه اخذ می‌کنند سبب نگرانی باشندگان محل و شورای ولایتی این ولایت شده‌است.

محمد محفوظ صافی عضو شورای ولایتی کاپیسا می‌گوید در نتیجه درگیری در جریان جمع آوری عشر دو کودک کشته شده‌اند.

وی گفت:

" در اثر درگیری طالبان دو نفر شهید شده‌اند و این دقیق نیست چون منطقه در حاکمیت طالبان است، طالبان همیشه وقت مردم اله سای، تگاب و قسمتی از نجراب را به بهانه‌های مختلف مورد آزار واذیت قرار می‌دهند که خداوند ما را از ظلم و ستم این تروریستان نجات بدهد، این موضوع فوق‌العاده قابل نگرانی است و به یک گروه تروریستی هیچ وقت زکات نمی‌شود."

اما در مورد این اظهارات مسئولین امنیتی و شورای ولایت کاپیسا که طالبان را به آزار و اذیت باشندگان ولسوالی اله سای متهم می‌کنند، طالبان مسلح تبصره نکرده‌اند.

در حال حاضر ولسوالی اله سای بطور کامل بخش اعظم ولسوالی تگاب و ولسوالی نجراب کاپیسا قسماً در تصرف طالبان مسلح قرار دارند و به همین دلیل دسترسی به معلومات از ساحات تحت کنترول این گروه اکثراً با دشواری رو به رو است.

گزارش: احمد هنایش

XS
SM
MD
LG