لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

هشدار روسیه به امریکا و نیروهای ائتلاف بین‌المللی در سوریه!


روسیه هشدار داده که حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری امریکا بر نیرو‌های هوایی سوریه را با دقت بررسی می‌کند.

این هشدار پس از آن صورت گرفت که یک جت جنگی امریکا، یک طیاره قوای هوایی سوریه را هدف قرار داد و در نتیجه، این طیاره سقوط کرد.

امریکا ادعا می‌کند که نیرو‌های وابسته به حکومت سوریه بالای شریکان امریکا یعنی نیرو‌های دموکراتیک سوریه حمله کردند و به همین خاطر هدف قرار گرفتند.

وزارت دفاع روسیه، در اوج تنش‌ها روی بحران سوریه با امریکا، این بار هشدار داده‌است که اگر طیارۀ از ایالات متحده یا ائتلاف بین‌المللی، قوای هوایی سوریه را هدف بگیرد، نابود خواهد شد.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم گفته که از تمامی کشور‌ها می‌خواهد تا از اقدامات یک جانبه خودداری کنند و به حاکمیت ملی سوریه حرمت بگذارند.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه

وی گفت:

" ما از ایالات متحده و سایر کشور‌ها که نیرو و مشاور دارند، می‌خواهیم تا اطمینان دهند که کار‌های ما به صورت هماهنگ پیش می‌رود. مناطق غیر مورد منازعه گزینه برای ماست تا در آن به صورت مشترک حرکت کنیم."

پیش از این ایالات متحده امریکا گفته بود که طیاره قوای هوایی سوریه بالای مواضع نیرو‌های دموکراتیک سوریه بمباران کرده‌است.

به گفته مقام‌های امریکایی به دنبال این حمله، طیاره حکومت سوریه در نزدیکی شهر "طَبقه" به روز یکشنبه هژدهم جون هدف قرار گرفت.

جنرال جوزیف دانفورد رئیس کمیته لوی درستیز‌های امریکا روز دوشنبه، نیرو‌های حکومتی سوریه را مسئول این رخداد دانست.

جنرال جوزیف دانفورد رئیس کمیته لوی درستیز‌های امریکا
جنرال جوزیف دانفورد رئیس کمیته لوی درستیز‌های امریکا

وی افزود:

" حادثه روز یکشنبه به دنبال یک حرکت منسجم نظامی از سوی نیرو‌های حکومتی صورت گرفت. سپس یک طیاره "سو" در منطقه به پرواز در آمد. ما هر گونه تلاش ممکن را انجام دادیم تا نزدیک تر نشود. در نهایت قوماندان ما تصمیم گرفت که برای نیرو‌های در حمایت ما، تهدید وجود دارد. این یگانه اقدام ما علیه نیرو‌های حکومت سوریه بود. زیرا در اینجا دو موضوع است: دفاع از خود و دیگر این‌که برای‌شان از قبل واضح ساخته بودیم."

نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی در یک اعلامیه گفته‌اند که هیچگاه تصمیم جنگ با رژیم سوریه و همچنان نیرو‌های روسی را که از قوای آن‌کشور حمایت می‌کند، ندارند.

در حال حاضر سوریه در سه جبهه، جنگ را تجربه می‌کند. نیرو‌های وفادار به رژیم و طرفدار روسیه، با مخالفین سیاسی و گروه داعش درگیر اند و مخالفین رژیم که نیرو‌های دموکراتیک سوریه هم جز از آن‌هاست، در حمایت ائتلاف بین‌المللی خواهان سرنگونی رژیم و همچنان شکست گروه داعش در آن‌کشور اند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG