لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

پادشاه عربستان سعودی فرزند خود را به عنوان ولیعهد جدیدش معرفی کرد


ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان فرزندش محمد سلمان ۳۱ ساله را به عنوان ولیعهد جدید این کشور معرفی کرد.

محمد سلمان جانشین امیر محمد نائف برادرزاده پادشاه شد.

امیر محمد نائف که یک شخصیت شناخته شده عربستان سعودی در غرب است برعلاوه ولیعهدی از سمت‌اش به عنوان وزیر داخله نیز برکنار شد.

یک دیپلومات خارجی به روز سه شنبه به آژانس فرانسه گفته‎است که محمد بن نائف اخیراً در بیشتر مسایل سیاسی عربستان در حاشیه قرار گرفت و قدرت سیاسی‌اش را از دست داد.

محمد بن سلمان با آغاز سلطنت پدرش در ۲۰۱۵ میلادی وزیر دفاع عربستان سعودی تعیین شد.
محمد بن سلمان با آغاز سلطنت پدرش در ۲۰۱۵ میلادی وزیر دفاع عربستان سعودی تعیین شد.

محمد بن سلمان ولیعهد جدید عربستان سعودی پیش از این معاون اول ولیعهد، معاون دوم صدراعظم و وزیر دفاع در کابینه عربستان سعودی بود.

در ساختار سیاسی عربستان سعودی، سمت صدراعظم نیز متعلق به پادشاه‎ است و ولیعهد مقام معاون اول صدراعظم را به عهده می‎داشته باشد.

محمد بن سلمان با آغاز سلطنت پدرش در ۲۰۱۵ میلادی وزیر دفاع عربستان سعودی تعیین شد و به عنوان جوان‌ترین وزیر دفاع شهرت یافت.

محمد بن سلمان ولیعهد جدید عربستان سعودی، در میان جمعیت جوان این کشور محبوبیت دارد.

پیش از این‎که ملک سلمان بن عبدالعزیز به عنوان پادشاه عربستان تعیین شود، پسرش محمد بن سلمان چندان شناخته شده نبود او منحیث مسئول محکمه سلطنتی پدرش کار می‎کرد.

در حکم شاهی که از سوی پادشاه عربستان سعودی به روز چهارشنبه نشر شد آمده‎است که اکثریت اعضای ارشد سلطنتی از انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جدید این کشور حمایت می‎کنند.

بر اساس این حکم، برای انتخاب محمد بن سلمان از جمله ۳۴ عضو شورای سلطنتی عربستان ۳۱ تن به وی رأی داده‎اند.

محمد بن سلمان اخیراً سفرهای مهم داشت و با دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز ملاقات کرد.

سفر او به قصر سفید در ماه مارچ سال روان میلادی، سفر دونالد ترمپ و دیگر مقام‎های امریکایی را به عربستان سعودی در ماه می زمینه‌سازی کرد.

گفته می‎شود که محمد بن سلمان در منزوی ساختن قطر نیز نقش مهم را ایفاء کرده‎است.

XS
SM
MD
LG