لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۶

حزب اسلامی: اعتراضات اخیر قوماندان امان‌الله بررسی می‌شوند


حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‎گوید، شماری از اعضای این حزب مؤظف شده‎اند تا چگونگی اعتراضات مطرح شده از سوی امان‌الله یکی از قوماندانان حزب اسلامی را بررسی کنند.

این حزب می‎گوید همه اعضایش مکلف اند تا از تصامیم و فیصله‎های شورای رهبری حزب اسلامی اطاعت کنند.

این اظهارات در حالی صورت می‎گیرد که به تازه‎گی در ویدیویی که از سوی برخی رسانه‎ها نشر شده مشاهده می‎شود که امان‌الله یک قوماندان ارشد حزب اسلامی در حالی که شماری از افراد مسلح با وی هستند می‎گوید که از جریان صلح حزب اسلامی با حکومت راضی نیست.

اما حشمت‌الله ارشد یک سخنگوی حزب اسلامی روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت هیچ عضو حزب اسلامی حق ندارد تا در ارتباط تصامیم این حزب مستقلانه عکس‌العمل نشان بدهد.

وی گفت برای وضاحت این مشکل تعدادی از اعضای حزب اسلامی مشخص شده‎اند تا این موضوع را بررسی و سپس به آن رسیده‎گی کنند.

ارشد: دو سه تن از اعضای حزب اسلامی رفتند تا بپرسند که اعتراضات او چیست.
ارشد: دو سه تن از اعضای حزب اسلامی رفتند تا بپرسند که اعتراضات او چیست.

او افزود:

"در رابطه به قوماندان صاحب امان‌الله، ان‌شاءالله طوری که موضوع بازتاب یافته به آن شکل نیست، او تنها در قسمت عملی شدن مواد توافق‌نامه صلح اعتراضاتی داشته‎اند، به همین خاطر دو سه تن از اعضای حزب اسلامی رفتند تا بپرسند که اعتراضات او چیست تا در مورد آن فیصله صورت بگیرد."

در ویدیوی نشر شده از سوی امان‌الله قوماندان حزب اسلامی گفته شده که در رابطه به توافق‌نامه صلح با حکومت افغانستان که نزدیک به نهُ ماه قبل امضا شد، با وی مشوره نشده و تأکید کرده که جدا از گلبدین حکمتیار فعالیت‎هایش را بنام حزب اسلامی پیش خواهد برد.

این قوماندان همچنان گفته که در چندین ولایت افغانستان افراد مسلح دارد و تا زمانی که نیروهای بین‎المللی در افغانستان حضور دارند در برابر آنان خواهند جنگید.

پس از نشر این ویدیو، گزارش‎های پخش شد که امان‌الله قوماندان ارشد حزب اسلامی در بیست چهارم ماه جاری میلادی هدف یک حمله هوایی نیروهای بین‌المللی در ولایت کنر قرار گرفته و کشته شده‎است.

تلاش کردیم تا با عبدالحلیم مبشر سخنگوی قوماندان امان‌الله صحبت کنیم، اما موفق نشدیم.

اما حزب اسلامی گلبدین حکمتیار گفته که قوماندان امان‌الله در این حمله زخم سطحی برداشته و با نشر اعلامیه‌یی از حکومت خواسته تا عاملین این رویداد را مجازات کند.

در این حال ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید، هر کسی که از روند صلح جدا شود و بر ضد حکومت افغانستان بجنگد دهشت‌افگن است و نابود خواهد شد.

آزاد: نتیجه بررسی‎ها تا کنون در مورد حمله بر این قوماندان حزب اسلامی روشن نشده‎است.
آزاد: نتیجه بررسی‎ها تا کنون در مورد حمله بر این قوماندان حزب اسلامی روشن نشده‎است.

نجیب آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی گفت، اما نتیجۀ بررسی‎ها تا کنون در مورد حمله بر این قوماندان حزب اسلامی روشن نشده‎است.

او افزود:

"هر شخصی که از یک گروه و یا حزبی که در چوکات قانون اساسی و زیر بیرق افغانستان با حکومت این کشور یکجا شده، جدا می‎شود و علیه مردم و حکومت این کشور سلاح می‎گیرد، دهشت‌افگن است و نیروهای دفاعی این کشور آنان را نیست و نابود می‎کنند."

در این حال شماری از آگاهان سیاسی می‎گویند، احتمال می‎رود استخبارات منطقه در درون همچو حلقاتی که نمی‎خواهند با پروسه صلح افغانستان یکجا شوند، وجود داشته باشد.

خالد سادات یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت با آن‌که این‌گونه عکس‌العمل‎ها نمی‎تواند به پروسه صلح با حکومت آسیب بزرگ برساند، اما می‎تواند تأثیرات منفی برجا بگذارد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG