لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۰

شش زن و مرد به اتهام "فساد اخلاقی" در هرات و بادغیس کشته شده‌اند


در سه رویداد جداگانه در ولایات هرات و بادغیس سه زن و سه مرد جوان به اتهام آن‌چه مسئولین محلی اتهام فساد اخلاقی عنوان می‌کنند کشته شده‌اند.

شب گذشته یک زن و مرد جوان در منطقه بیناد ولسوالی کهسان هرات در سرحد با ایران از سوی مردم محل تیرباران شده‌اند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید این افراد به ارتباط آن‌چه رابطه نامشروع میان این دو خوانده شده‌است به قتل رسیده‌اند.

آقای فرهاد امروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت هیئتی از نهادهای امنیتی به محل حادثه اعزام شده تا موضوع را بررسی و عاملین آن‌را شناسایی و بازداشت کنند.

هرات
هرات

او گفت:

"یک مرد که باشندۀ منطقه قدوس آباد ولسوالی کهسان بوده‌است همراه با یک دختر خانم در قریه بنیاد ولسوالی کهسان که در سی کیلومتری مرکز این ولسوالی است، توسط فیر مرمی به قتل رسیده، پولیس هویت قاتل را شناسایی کرده‌ و به محل اعزام شده‌است و ما امیدواریم که به زوترین فرصت دستگیر شود."

در ولایت بادغیس در همجواری هرات نیز یک مرد دختر چهارده ساله خود را همراه با یک نوجوان هژده ساله به اتهام فرار از منزل کشته‌است.

ظاهر بهاند سخنگوی والی بادغیس در یک تماس تیلفونی به رادیو آزادی گفت این حادثه در منطقه کندلان قلعه نو مرکز این ولایت صورت گرفته و عامل این رویداد همراه با سلاح دست داشته خود به صفوف طالبان پیوسته‌است.

سخنگوی والی بادغیس همچنان می‌گوید امروز پسر قاضی طالبان در منطقه سنگ آتش ولسوالی مقر ولایت بادغیس خواهر بیست ساله خود را همراه با یک مرد جوان به اتهام فرار از منزل به ضرب گلوله از بین برده‌است.

فعالین حقوق زن این اعمال را ناشی از ضعف حاکمیت قانون می‌پدارند.
فعالین حقوق زن این اعمال را ناشی از ضعف حاکمیت قانون می‌پدارند.

فعالین حقوق زن در ولایت هرات نسبت به این‌گونه رویدادها واکنش نشان داده و این گونه اعمال را ناشی از ضعف حاکمیت قانون می‌پدارند.

ماریا بیشیر رئیس پیشین سارنوالی استیناف هرات و یکی از مدافعان حقوق زن در هرات می‌گوید:

"اولاً که محاکم صحرایی و یا کشتن یک زن و اتهاماتی که بالای زنان وارد می‌شود، حالا با کمال تأسف مسئولین امنیتی‌ما وقتی چنین قضایای می‌شود و شما بروید از آنان پرسان کنید، یا می‌گویند که خصومت‌های شخصی بوده‌است، یا می‌گویند که مسایل ناموسی بوده‌است."

سوال این‌جاست که وقتی در یک جایی بیرق افغانستان بلند است و حکومت افغانستان در آن‌جا حاکم است و در آن‌جا ما ولسوالی، سارنوالی و نهادهای کشفی داریم، چرا محاکم صحرایی دایر می‌شوند؟ چرا مردم به خود اینقدر جرأت می‌دهند که انسان‌ها را بدون این‌که جرم شان تثبیت شده باشد و یا حکم قضایا صادر شده باشد آن‌هارا محاکمه می‌کنند؟

برخی از اعضای شورای ولایتی هرات، فساد در ادارت عدلی وقضایی را یکی از عمده ترین دلایل این‌گونه اعمال در برخی از مناطق افغانستان از جمله هرات می‌دانند.

سید عظیم کبر زانی یک عضو شورای ولایتی هرات ضعف حاکمیت و اجرای قوانین در افغانستان را از عمده ترین دلایل بروز این حوادث قلمداد می‌کند.

او افزود:

"جایی که قانون اجرا نشود، قاعد تا افراد به دنبال این می‌شوند که قوانین را اجرا بکنند. فلهذا من یکی از مواردی را که درین قضیه خاص می‌بینم، ضعف اجرای قانون و حاکمیت است، وقتی حاکمیت ضعیف باشد مردم به بدیل‌ها مراجعه می‌کنند و این درست نیست به‌خاطریکه هرج و مرج به وجود می‌آید و بنیاد جامعه سالم فرو می‌ریزد."

در یک هفته اخیر این سومین مورد از قتل زنان در ولایت بادغیس در شمالغرب افغانستان است.

ولایات هرات و بادغیس در یکی دو سال اخیر شاهد افزایش خشونت‌ها علیه زنان است. اما اکثریت مطلق عاملین این قضایا فرار کرده و نیروهای امنیتی موفق به دستگیری آنان نشده‌اند.

شاه پور صابر

XS
SM
MD
LG