لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

برخی از هراتیان ولسوالی شیندند را مرکز نا امنی‎های این ولایت می‎دانند


برخی از اعضای شورای ولایتی و فعالین مدنی در هرات ولسوالی شیندند را مرکز نا امنی‎های این ولایت می‎دانند.

این افراد می‎گویند مخالفان مسلح دولت نا امنی‎ها در دیگر مناطق این ولایت را ازین ولسوالی سازماندهی می‎کنند.

آنان هشدار می‎دهند اگر حکومت جلوی فعالیت‎های گروه هراس افگن در شیندند را نگیرد، آنان مناطق بیشتری درین ولایت را تحت کنترول خود خواهند آورد.

بیشتر از ده سال می‎شود که طالبان در ولسوالی شیندند علیه نیروهای امنیتی افغان می‎جنگند.

منطقه زیرکوه یکی از پایگاه‎های اصلی این گروه درین ولسوالی است.

افراد وابسته به این گروه هرازگاهی بالای پوسته‎های امنیتی حمله می‎کنند و در بعضی مواقع افراد مسلح ناشناس به کشتن و یا هم اختطاف برخی از مردم از جمله متنفذین قومی درین ولسوالی اقدام می‎کنند.

هرات
هرات

سید عظیم کبرزانی یک عضو شورای ولایتی هرات افزایش افراد وابسته به گروه طالبان در مناطق مختلف شیندند را تهدید بزرگ امنیتی به دیگر مناطق این ولایت می‎داند.

او این وضعیت را خطرناک توصیف کرده و از مقامات مرکزی افغانستان می‎خواهد که جلو گسترش نفوذ طالبان درین ولسوالی را بگیرند.

او افزود:

"هم مرز بودن شیندند با فراه و نا امنی‎های که در فراه‎است و حضور پر رنگ طالبان که در فراه‎اند، این را نفی نمی‎کند که طالبان بیایند در آن‎جا به خصوص در زیر کوه ولسوالی شیندند ایجاد بکنند.

فلهذا این را نفی نمی‎کنم نا امنی‎های که در ولسوالی غوریان یکی دوبار شد از ولسوالی شیندند نشات گرفت و سازماندهی‎های آن نیز از ولسوالی شیندند شد. متاسفانه دولت برنامه لازم به این موضوع نداشته است تا بحال."

این نگرانی‎ها در حالی گفته می‎شوند که حدود یکماه قبل مقامات امنیتی یک موتر مملو از مواد انفجاری را در نزدیکی میدان هوایی هرات کشف کرده بوند.

در آن زمان داد محمد حریفی رئیس امنیت ملی هرات به خبرنگاران گفت که این موتر مملو از مواد انفجاری به هدف حملات هراس افگنانه از ولسوالی شیندند به سمت شهر هرات فرستاده شده‎است.

نیرهای افغان هنگام تلاشی در هرات
نیرهای افغان هنگام تلاشی در هرات

با این وجود فعالین مدنی هرات از اوضاع امنیتی و فعالیت طالبان در شیندند نگران اند.

سید اشرف سادات یکی از مسئولین شبکه نهادهای مدنی در غرب افغانستان هشدار می‎دهد در صورتی‎که حکومت افغانستان به این وضعیت توجه فوری نکند، طالبان قادر خواهند بود تا برخی دیگر از مناطق این ولایت را در کنترول خود قرار دهند.

او افزود:

"شیندند همیشه متاسفانه نقطه ضعف بوده برای امنیت هرات و تا زمانی‎که مشکل امنیتی در شیندند حل نشود و لانه‎های که در آن‎جا از مخالفان مسلح دولت درست شده‎اند، برچیده نشود و یک راهکار بنیادی تری برای اداره شیندند روی دست گرفته نشود، این مشکلات وجود دارند. و اگر روند به همین شکل پیش برود من فکر می‎کنم که آهسته آهسته ساحه هرات تحت پوشش مخالفان مسلح دولت قرار خواهد گرفت."

از سوی هم جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات از ولسوالی شیندند به عنوان مرکز گروه‎های تروریستی درین ولایت یاد می‎کند.

اما او تاکید می‎کند که با ایجاد تشکیلات جدید و استقرار نیروی امنیتی بیشتر این مناطق از وجود گروه‎های مسلح غیر مسئول پاکسازی خواهد شد.

فرهاد افزود:

"ولسوالی شیندند از مدت‎های زیادیست که در سطح این ولسوالی هراس افگنان، طالبان و گروه‎های تروریستی فعالیت دارند و به یک مرکز گروه‎های تروریستی تبدیل شده‎است.

اما ما به هر عملیات که برنامه ریزی کرده‎ایم در سطح این ولسوالی موفق شدیم که تا آخرین ساحات نیروهای امنیتی ما بروند.

همزمان با تشکیل جدید در سطح ولسوالی شیندند و توظیف نیروهای کافی، شمااطمینان داشته باشید که عملیات پاکسازی بخاطر از بین بردن هراس افگنان راه اندازی خواهد شد و این ساحه بکلی ساحه امن خواهد شد."

گفته می‎شود که طالبان در برخی از مناطق شیندند از جمله زیرکوه پایگاه دارند.

این ولسوالی بیش از هفتصد هزار نفوس دارد و یکی از ولسوالی‎های کلان در افغانستان به شمار می‎رود.

حدود یکسال قبل حکومت افغانستان بخاطر بهبود وضعیت امنیتی این ولسوالی را به پنج ولسوالی تقسیم کرد. اما تشکیل و نیروی امنیتی لازم از سوی حکومت مرکزی به آن تاکنون نهایی نشده‎است.

شاه پور صابر

XS
SM
MD
LG