لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۶

ارگ: سرکردۀ گروه داعش در افغانستان کشته شد


ارگ ریاست جمهوری افغانستان شام دیروز خبر مرگ عبدالحسیب رهبر گروه داعش در افغانستان را تائید کرد که در ننگرهار کشته شده‌است.

نیروهای امریکایی نیز خبر کشته شدن عبدالحسیب را تائید کرده‌اند.

بر اساس اعلامیه ارگ ریاست جمهوری، عبدالحسیب در نتیجه عملیات نیروهای خاص افغان کشته شده‌است.

عبدالحسیب کسی است که بر اساس اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان، فرمان حمله بر شفاخانۀ سردار محمد داوود خان را صادر کرده بود.

شفاخانه سردار محمد داوود خان در کابل
شفاخانه سردار محمد داوود خان در کابل

در حمله افراد مسلح بر این شفاخانه در هشتم ماه اپریل، ده‌ها داکتر، نرس، کارمندان و زخمی‌های بستری در این شفاخانه کشته و زخمی شدند.

این حمله بزرگترین حمله داعش در سال جاری در افغانستان خوانده شده‌است.

آژانس خبری رویترز گزارش می‌دهد که عبدالحسیب بعد از کشته شدن حافظ سعید رهبر پیشین داعش در یک حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی در افغانستان، جانشین وی شد.

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری آمده‌است که عبدالحسیب رهبر داعش به تاریخ هشتم ماه ثور در ننگرهار کشته شده‌است ولی خبر مرگ وی تا حال به این سبب منتشر نشد که حکومت می‌خواست در این مورد به‌طور کامل مطمئن گردد و سپس آن را اعلان کند.

نیروهای امریکایی در افغانستان نیز می‌گویند، عبدالحسیب در ماه اپریل امسال در اثر حمله هوایی نیروهای امریکایی کشته شده‌است.

اردوی امریکا قبلاً گفته بود که تائید خبر کشته شدن عبدالحسیب فعالیت داعش و گروه موسوم به دولت اسلامی خراسان را در افغانستان خیلی ضعیف خواهد ساخت.

گفته می‌شود در جریان عملیاتی که در آن رهبر داعش در افغانستان کشته شد، شماری دیگر از اعضای داعش در ننگرهار نیز جان باخته اند.

در اعلامیه ارگ آمده‌است که عملیات نظامی علیه داعش در ننگرهار و مناطق دیگر جریان دارد و در این عملیات‌ها نیروهای بین‌المللی از قوای افغان حمایت هوایی می‌کنند.

خبر کشته شدن رهبر داعش در ننگرهار در حالی منتشر می‌شود که اردوی امریکا چند هفته پیش بزرگترین بمب غیر هسته‌ای اش را بر مخفیگاه‌های داعش در ننگرهار استفاده کرد.

حکومت افغانستان گفت، در این حمله نظامیان امریکایی مخفیگاه‌های داعش در اچین ننگرهار که در آن‌جا حملات در نقاط مختلف افغانستان طرح‌ریزی می‌شد، ویران شده‌اند.

اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، حکومت این‌کشور به ادامه مبارزه علیه تمام گروه‌های تروریستی متعهد است و موقف حکومت بر ضد این گروه‌ها روشن است.

در اعلامیه همچنان گفته شده‌است که دروازه مذاکره به روی کسانی‌که آماده صلح اند، باز می‌باشد.

در اعلامیه بار دیگر به توافق‌نامۀ صلح با حزب اسلامی اشاره گردیده و گفته شده‌است که این توافق‌نامه نشان می‌دهد که صلح میان افغان‌ها از راه مذاکره امکان‌پذیر است.

در همین‌حال در این خبرنامه تذکر نیافته‌است که عملیات برای کشتن عبدالحسیب دقیقاً در کجای ننگرهار صورت گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG