لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

پنتاگون: استراتژی جدید امریکا برای افغانستان تکمیل نشده‌است


جیمز متیس وزیر دفاع امریکا روز گذشته گفت، استراتژی جدید کشورش برای افغانستان تا اکنون تکمیل نشده‌است اما او تأکید کرد که روی آن کار جریان دارد.

وزیر دفاع امریکا افزود که گفته نمی‌تواند که این استراتژی چه زمانی تکمیل و به رئیس جمهور امریکا ارائه خواهد شد.

اما جیمز متیس چندی پیش به کمیته خدمات دفاعی کانگرس کشورش گفته بود که استراتژی جدید امریکا برای افغانستان تا نیمه ماه جولای سال روان میلادی تکمیل و به رئیس جمهور دونالد ترمپ ارائه خواهد شد اما به تاریخ چهاردهم جولای آقای متیس گفت، هنوز هم بالای هدف خود کار می‌کنند که تا نیمه جولای این استراتژی را تکمیل کنند.

او گفت، برای تکمیل آن بسیار نزدیک شده‌ایم.

به نوشته نشریه واشنگتن اکزماینر، یک موضوع مهم که احتمال دارد تا اکنون در تشکیل استراتژی جدید امریکا برای افغانستان حل نشده‌است، پیشنهاد قصر سفید است که از سوی ستیف بانون یک پالیسی ساز عمده نیز مورد حمایت قرار گرفته و آن این‌که در آینده مسئولیت آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغان به قراردادی‌های شخصی سپرده شود.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا
جیمز متیس وزیر دفاع امریکا

اما به گفته نشریه، جیمز متیس وزیر دفاع امریکا مخالف این پیشنهاد است که به هدف صرفه جویی هزینه است اما در بسیاری موارد دیده شده که گران‌تر تمام می‌شود.

جان مک‌کین رئیس کمیته خدمات دفاعی مجلس سنای امریکا اخیراً به سبب تکمیل نشدن استراتژی جدید از سوی وزارت دفاع امریکا برای افغانستان ابراز نارضایتی کرد.

وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو ماه پیش در نشست بروکسل فیصله کردند که هزارها عسکر اضافی را در چوکات مأموریت حمایت قاطع به افغانستان بفرستند که هدف آن آموزش نیروهای امنیتی افغان در مبارزه علیه طالبان مسلح خوانده شده‌است.

در این نشست از امریکا خواسته شد تا چهار هزار نیروی اضافی به افغانستان بفرستد.

XS
SM
MD
LG