لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

وزارت دفاع: پاکستان از توافق عملیات مشترک پا به عقب گذاشته است


ساختمان وزارت دفاع افغانستان
ساختمان وزارت دفاع افغانستان

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، مراکز اصلی تروریستان در شهرهای بزرگ پاکستان اند و اگر حکومت پاکستان واقعاً خواهان مبارزه علیه این گروه‌ها است، مراکز آن‌ها را از بین ببرد.

پاکستان عملیات مسمی به خیبر چهار را در مناطق قبایلی خیبر پشتونخواه به هدف جلوگیری از فعالیت‌های داعش آغاز کرده‌است.

دگر جنرال آصف غفور سخنگوی اردوی پاکستان گفته‌است، این عملیات برای جلوگیری از نفوذ داعش از راه راجکال در خیبر پشتونخواه ضروری بود.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، نیروهای افغان عملیاتی را علیه داعش در شرق افغانستان در امتداد خط دیورند انجام داده‌اند و نیازی به عملیات پاکستان نیست.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی در اشاره به کشته شدن رهبران داعش مانند حافظ سعید، عبدالحسیب و ابو سعید گفت، اگر پاکستان صادق است مراکز تروریستان را در شهرهای بزرگ‌اش از بین ببرد.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:
"به عملیات در هر دو سوی دیورند نیاز نیست. مراکز تروریستان در پاکستان به همه معلوم است، شورای کویته، شورای پشاور و شورای میرانشاه مراکز بزرگ طالبان اند. آن‌ها را از بین ببرند در افغانستان جنگ پایان می‌یابد."

افغانستان و پاکستان حدود دو هفته پیش در دیدارها با هیئتی از سناتوران امریکایی توافق کردند که عملیات مشترک را علیه گروه‌های تروریستی راه اندازی می‌کنند.

بر اساس توافق انجام شده، امریکا از این عملیات‌ها نظارت می‌کند ولی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، پاکستان از این توافق پا به عقب گذاشته است.

آقای وزیری افزود:
"فیصله چنان بود، زمانی که هدف را به پاکستان می‌دهیم امریکا یا چین از آن نظارت می‌کند که پاکستان آنرا از بین ببرد. ولی بعد از آن، آن‌ها گفتند که داعش و طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در پاکستان نیستند. این به این معناست که آن‌ها به توافقات شان پا بند نیستند."

جنرال آصف غفور سخنگوی اردوی پاکستان
جنرال آصف غفور سخنگوی اردوی پاکستان

سخنگوی اردوی پاکستان در اظهارات دیروز اش گفت، حضور داعش در افغانستان رو به گسترش است و به همین سبب اردو عملیات را در خیبر ایجنسی انجام می‌دهد که در آن از حملات هوایی هم استفاده خواهد شد.

منطقه راجکال خیبر ایجنسی که عملیات اردوی پاکستان در آن آغاز شده‌است، به ولسوالی اچین ننگرهار نزدیک است.

با وجودی‌که داعش مسئولیت چندین حمله به شمول حمله سه هفته پیش در پاره چنار را پذیرفته است، ولی اردوی پاکستان ادعا دارد که جنگجویان داعش در این‌کشور حضور ندارند.

XS
SM
MD
LG