لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

انتقاد وزیر دفاع امریکا بالای انتخاب و هزینۀ یونیفورم نیروهای افغان


وزیر دفاع ایالات متحده امریکا از مقام‌های این وزارت به‌خاطر آن‌چه ضایع شدن ده‌ها میلیون دالر در بخش تهیۀ لباس نیروهای اردوی ملی افغانستان خوانده شده، انتقاد کرده‌است.

انتقاد جیمز متیس اینست که انتخاب سؤال برانگیز ساختن یونیفورم‌های مشابه به رنگ جنگل یا پلنگی برای نیروهای اردوی ملی افغانستان منجر به ضایع شدن بیش از ۲۸ میلیون دالر شده‌است.

اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان یا سیگار ماه گذشته در یک گزارش گفت، در حالی‌که تنها در ۲.۱ درصد خاک افغانستان جنگل‌ها وجود دارند، این‌گونه یونیفورم بدون ارزیابی مؤثریت آن در سال ۲۰۰۷ انتخاب شده‌است.

بر اساس گزارش، تصمیم‌گیری درین مورد در زمانی که عبدالرحیم وردک وزیر دفاع افغانستان بود صورت گرفته‌است.

در یادداشت که از سوی وزیر دفاع ایالات متحده امریکا به روز جمعه به مقام‌های ارشد پنتاگون فرستاده شده و در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته‌ آمده که گزارش سیگار نمونۀ از شیوه تفکر خودپسند است.

جیمز متیس در ادامه نوشته‌است، تصمیم‌های سهل انگارانه در مورد مصرف پول‌های مالیه دهنده‌گان امریکا به شکل غیر مؤثر و هدر دادن آن تکرار نخواهد شد.

معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید که لباس اردوی ملی این‌کشور اکنون نیز پلنگی است.

محمد رادمنش به روز سه شنبه به رادیو آزادی همچنان گفت که رهبری فعلی این وزارت در تصمیم گیری‌های آینده با دقت عمل می‌کند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

او گفت:

"این مسئله به یک تاریخی ارتباط دارد که آن تاریخ دیگر گذشته‌است و به یقین که ما و هیئت رهبری وزارت دفاع را بیشتر از گذشته متوجه این می‌سازد که با تمامی اشکال فساد که در گذشته وجود داشته رسیدگی شود و وزارت دفاع درین مورد تصمیم قاطع دارد."

از سال ۲۰۰۲ به این‌سو در واشنگتن حدود ۱۱۰ میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان اختصاص داده شده‌است.

وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در بخشی از یادداشت‌اش هم نوشته‌است، از تمامی سازمان‌های دفاعی انتظار دارد تا از اشتباهی که در گزارش سیگار به آن اشاره شده به‌عنوان یک وسیله برجسته ساختن اعمالی که سبب ضیاع پول‌ها می‌شود، استفاده کنند و گام‌های جدی را برای خاتمه دادن ضایع شدن پول‌ها بردارند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در مورد فرستادن نیروهای اضافی امریکایی به افغانستان غور می‌کند.

در حال حاضر ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند.

XS
SM
MD
LG