لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

وزارت دفاع: گزارش تجهیز طالبان با اسلحه روسی را نه تائید و نه رد می‌کنیم


وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، گزارش‎ها در مورد این‎که طالبان اسلحه روسی دریافت کرده‎اند را نه تائید و نه هم رد می‎تواند.

این اظهارت را وزارت دفاع افغانستان دیروز (سه شنبه) به رادیو آزادی بعد از آن کرد که شبکه تلویزیونی «سی. ان. ان» گفت، تصاویری را دریافت کرده که در آن طالبان با اسلحه نشان زن مدرن دیده می‎شوند که احتمال دارد روسیه در اختیار آن‎ها گذاشته‎است.

وزیری: تا هنوز این گونه شواهد دقیق نداریم.
وزیری: تا هنوز این گونه شواهد دقیق نداریم.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"ما تا هنوز این‌گونه شواهد دقیق نداریم، اگر در مورد کمک روسیه با طالبان شواهد دقیق به دست بیاوریم، دولت و وزارت خارجه ما در مورد آن تصمیم خواهند گرفت. ولی پالیسی ما اینست، هر کشور که می‎خواهد تروریزم را از بین ببرد، باید با دولت افغانستان و نیروهای ملی ما کمک کند، تا ما تروریزم را از بین ببریم. این به منفعت هیچ کشور نیست که با مخالفان ما که تروریست اند، کمک کند."

«سی. ان. ان» می‎گوید، در ویدیوهای که به دست آورده‎است، دو گروه طالبان یکی در هرات و دیگر در شمال افغانستان دیده می‎شوند که ادعا می‎کنند، اسلحه را که با خود دارند، از طریق برخی چینل‎های حکومت روسیه به آن‎ها داده‎است.

جنگجویانی که در نزدیک هرات که در این ویدیو دیده می‎شوند، مربوط شاخه جدا شده طالبان به رهبری ملا محمد رسول اند.

ملا عبدالمنان نیازی معاون سیاسی و سخنگوی گروه ملا محمد رسول در مورد اسلحه روسی این گروه می‎گوید که آن را از نزد جنگجویان گروه به رهبری ملا هبت‌الله به دست آورده‎اند.

عبدالمنان نیازی در صحبت با رادیو آزادی گفت، حدود یکنیم ماه قبل گروه رقیب مربوط به ملا هبت‌الله، بالای مراکز آن ها در ولسوالی ادرسکن حمله کرد، در جریان جنگ تعدادی از جنگجویان گروه مخالف کشته شدند و این اسلحه نشان‌زن دوربین‌دار به دست آن‎ها افتاد.

نیازی: : تفنگ‎ها و دوربین‎ها روسی بوده، سریال نمبر آن‎ها پاک شده‎است.
نیازی: : تفنگ‎ها و دوربین‎ها روسی بوده، سریال نمبر آن‎ها پاک شده‎است.

ملا عبدالمنان نیازی می‎گوید:

"این تفنگ‎ها و دوربین‎ها ساخت روسیه بوده، سریال نمبرها و نشان‎های آن‎ها پاک شده‎است. تفنگ‎ها از نوع دراگونوف است که با دوربین عیار شده، می‎تواند فاصله خیلی دور را هدف قرار دهد. این تفنگ‎ها هنگام حملات بالای پوسته‎های دشمن خیلی مؤثر است."

قبل از این برخی مقامات و جنرالان امریکایی به‌شمول جیمز متیس وزیر دفاع این کشور در مورد حمایت و کمک روسیه با طالبان ابراز نگرانی کرده بودند.

این در حالیست که برخی اعضای ولسی جرگۀ افغانستان نیز بارها ادعا کرده‎اند که روسیه با طالبان کمک می‎کند.

نظیر احمدزی عضو ولسی جرگه افغانستان بارها ادعا کرده‎است که با طالبان اسحله روسی دیده شده‎است.

روسیه به‌طور متداوم این ادعا را رد کرده‎است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه بعد از گزارش اخیر شبکه تلویزیونی «سی. ان. ان» در مورد احتمال کمک روسیه با طالبان، بار دیگر این ادعا را رد کرد.

آژانس خبری انترفکس روسیه از قول ماریا زاخارووا اخبار رسانه‎های جمعی امریکا را بخشی از یک کمپاین تبلیغاتی پخش اخبار نادرست خوانده‎است.

XS
SM
MD
LG