لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۰

کارشناسان: روسیه می‌تواند در افغانستان نقش بازی کند اما مصروف رقابت‎ها است


در حالی که روسیه هشتمین کنفرانس سالانه امنیتی را میزبانی می‎کند، کارشناسان افغان حضور نماینده افغانستان را درین کنفرانس پر دست‌آورد و مثبت نمی‎دانند.

شماری از کارشناسان نظامی افغان می‎گویند که روسیه نقش مهم را در امنیت منطقه به‌خصوص افغانستان بازی کرده می‎تواند اما فعلاً مسکو مصروف رقابت‎های دیگر است.

شیر محمد کریمی لوی درستیز پیشین قوای مسلح افغانستان می‎گوید که به کنفرانس امنیتی مسکو بسیار خوشبین نیست اما ابراز امیدواری می‎کند که روسیه به‌جای در نظر گرفتن منافع خود، باید نقش‌اش را در منطقه به حیث یک کشور قدرتمند ادا نماید.

کریمی گفت اگر روسیه به واقعیت می‎خواهد به‌خاطر امنیت منطقه به‌خصوص افغانستان کاری را انجام دهد باید خواست حکومت افغانستان را در بخش دادن سلاح و مهمات به این کشور بپذیرد.

کریمی: در کوتاه مدت به نتایج این کنفرانس خوشبین نیستم.
کریمی: در کوتاه مدت به نتایج این کنفرانس خوشبین نیستم.

او افزود:

"من در کوتاه مدت به نتایج این کنفرانس خوشبین نیستم بخاطری‎که این مسئله باید به شکل دوامدار تعقیب گردد و فکر نمی‎کنم که روسیه و یا کشورهای دیگر به آسانی قبول کنند که برای صلح افغانستان از ته دل کار کنند."

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان به دعوت همتای روسی‌اش برای شرکت درین کنفرانس به روسیه رسیده‎است تا درخواست مبارزه مشترک برعلیه گروه داعش و دیگر گروه‎های تروریستی را مطرح نماید.

با این همه دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‎گوید که آقای اتمر در حاشیۀ این کنفرانس با مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه دیدارهای جدا گانه را انجام خواهد داد.

اما سؤال اینجاست که در کنار اجندای عمومی نشست مقامات افغان در قسمت کمک سلاح و حمایت آن کشور از پروسه صلح خواست‎های را از مقامات روسی مطرح خواهد کرد؟

قادرشاه سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که نماینده افغانستان با مقامات روسی روی برخی موضوعات مشترک و دو جانبه گفت‌وگو خواهد کرد.

او افزود:

"با روسیه روی همکاری‎های دوجانبه و پالیسی تأثیر گزار علیه تروریزم به‌خصوص داعش گفت‌وگو می‎شود، اما مهم این است که ما به اقدامات مشترک دست یابیم و امید ما اینست که درین بخش پیشرفت‎های دیگر هم داشته باشیم."

آقای قادر می‎گوید که افغانستان از روسیه می‎خواهد تا از پروسه صلح این کشور به رهبری افغان‎ها و نیروهای امنیتی افغان حمایت کند.

این در حالیست که از یک و نیم سال به این طرف روسیه از سوی برخی مقامات افغان متهم به همکاری با طالبان شده‎است چیزی که روسیه آن را دعوت طالبان به پروسه صلح می‎خواند.

ودیر صافی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل می‎گوید روسیه تا حال در برابر تروریزم بین‌المللی بی‌تفاوت باقی مانده، اما نیاز است که حالا راه‎های تخنیکی را به سطح منطقه جستجو کند.

صافی: من فکر نمی‎کنم که حتی حضور افغانستان درین کنفرانس مهم باشد.
صافی: من فکر نمی‎کنم که حتی حضور افغانستان درین کنفرانس مهم باشد.

​او افزود:

"من فکر نمی‎کنم که حتی حضور افغانستان درین کنفرانس مهم باشد اما طوریکه حکومت نمی‎خواهد از مسکو فاصله داشته باشد پس به این خاطر به خود اجازه می‎دهد که برود روابط که کاملاً خصمانه نباشد مگر در ظاهر گفته شود که به دعوت آن کشور لبیک می‎گوید."

بر اساس گزارش‎ها روسیه از حضور گروه داعش در افغانستان نگران بوده و در جریان سال جاری در مورد امنیت این کشور تا حال دو کنفرانس را برگزار کرده‎است.

شیر محمد کریمی به این باور است که برای برطرف کردن این نگرانی‎ها بهترین راه این است که مسکو به افغانستان از دید خود نگاه کند و به‌جای منافع خود منافع منطقه را در نظر گیرد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG