لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

تصویب لایحه وضع تعزیرات جدید امریکا بر روسیه و اقدام تلافی جویانه مسکو!


مجلس سنای امریکا روز پنجشنبه تقریباً به اتفاق آرا لایجه تغزیرات شدیدتر بر روسیه را تصویب کرده و برای توشیح به قصر سفید فرستاده است.

در این میان، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه به یک اقدام تلافی جویانه دست زده در یک خبرنامه جزئیات عکس‌العمل خود را در این ارتباط نشر رسانده است.

در خبرنامه گفته شده که ایالات متحده باید شمار کارمندان دپلوماتیک خود را از اول ماه سپتمبر به ۴۵۵ تن کاهش دهد. زیرا به گفته مقام ها در وزارت خارجه روسیه به همین تعداد دپلومات ها و کارمندان روسیه در سفارت و قونسلگری های این کشور در ایالات متحده امریکا کار می کنند.

همچنین وزارت خارجه روسیه افزوده است که ایالات متحده از اول ماه اگست از خانه های تابستانی دپلوماتیک و نیز انبارها در مسکو استفاده کرده نمی تواند.

ماریا اوسلان یک سخنگوی سفارت ایالات متحده در مسکو به مرکز خبر رادیو آزادی گفته است که جان تیفت سفیر ایالات متحده در واشنگتن مراتب اعتراض و یأس خود را در این مورد ابراز کرده است.

اوسلان افزوه که آنها این اطلاعیه را به هدف مرور به واشنگتن فرستاده اند.

وزارت خارجۀ روسیه همچنین هشدار داده است که اگر ایالات متحده دپلومات های بیشتر روسی را از خاک این کشور بیرون کند، مسکو هم اقدام مشابه خواهد کرد.

ادارۀ بارک اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحده ۳۵ دپلومات روسی را در ماه دسمبر اخراج کرده بود.

وزارت خارجه روسیه در این خبرنامه می افزاید که مجلس سنای با تصویب لایحه تعزیرات بر این کشور، پالیسی تهاجمی امریکا را در مسایل بین المللی ثابت کرد.

مجلس سنای امریکا روی ادعای مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی امریکا، حمله بر اوکراین و دخالت در جنگ سوریه، لایحه تعزیرات جدید بر روسیه را در هشت ماده تصویب کرد.

ضمناً، لایحه رئیس جمهور دو نالد ترمپ را مکلف می‌سازد که در کاهش تعزیرات و یا رفع آن، تائیدی کانگرس را بگیرد.

قصر سفید پیش از این گفته بود، از این لایجه که علاوه بر روسیه، شامل تعزیرات بر ایران و کوریای شمالی است، استقبال می‌کند.

اما قصر سفید نا وقت روز پنجشنبه گفت، رئیس جمهور تاکنون در این مورد تصمیم نگرفته که این لایجه را توشیح و یا ویتو کند.

XS
SM
MD
LG