لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۷

والستریت ژورنال: قصر سفید روی کاهش حضور نظامی در افغانستان غور می‎کند


والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال در شماره اخیر خود با اشاره به ادامه بحث‎ها در مورد اعزام عساکر تازه امریکایی به افغانستان، تحت عنوان "قصر سفید روی کاهش حضور نظامی در افغانستان غور می‎کند"، از قول مقامات سابق و برحال اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ می‎نویسد که با عدم رسیدن به یک توافق در مورد اعزام تا ۳۹۰۰ نظامی امریکایی به افغانستان به خاطر جلوگیری از پیشرفت طالبان، قصر سفید به این مسئله از دیدگاه تازه می‎نگرد که چی واقع خواهد شد، اگر امریکا به عوض آن تصمیم بگیرد که حضور نظامی اش را در افغانستان کاهش دهد؟

به نوشته والستریت ژورنال، این نکته نماینگر اختلاف نظر عمیق در قصر سفید است، جایی که ترمپ و مشاوران نزدیک وی، بدون داشتن یک استراتیژی روشن، به اعزام عساکر بیشتر به افغانستان بی میل نیستند.

والستریت ژورنال می‎نویسد، به نظر می‎رسد از یک پلان معتدل اعزام چندین هزار نظامی به افغانستان، فشار بالای پاکستان تا پناهگاه‎های شورشیان را از بین ببرد، جلب کمک از چین، هند و پاکستان برای رسیدن به یک توافقنامه صلح، در اداره رئیس جمهور ترمپ حمایت وجود دارد.

والستریت ژورنال از قول کسانیکه در بحث‎ها شرکت دارند می‎نویسد، ولی توافق عام در این زمینه وجود ندارد که مسئله اعزام عساکر تازه امریکای را برای کمک به حکومت افغان در امر دفع پیشرفت تابستانی طالبان، بعید می‎سازد.

هریتج فوندیشن

نشریه موسسه تحقیقاتی هریتج فوندیشن نیز با اشاره به همین مسئله، تحت عنوان "آیا امریکا از افغانستان خارج می شود؟" می‎نویسد که بزودی اداره دونالد ترمپ در مورد پالیسی در افغانستان فیصله خواهد کرد و سوال اساسی که باید به آن پاسخ داده شود اینست؛ آیا امریکا برای کمک به نیروهای افغان در مبارزه با طالبان، باید عساکر بیشتر اعزام کند؟

به نوشته هریتج فوندیشن، بعد از ۱۶ سال مداخله نظامی در افغانستان، کاملاً معقول است تا در مورد "حکمت" افزایش عساکر سوال شود.

هریتج فوندیشن می‎نویسد، افزایش عساکر در افغانستان بر مبنای شیوه کهنه تفکر در مورد افغانستان و ماموریت امریکا در آنجاست و پالیسی سازان امریکایی در دو دام در مسئله افغانستان گیر مانده‎اند:

"نخست این‎که برخی‎ها به ماموریت در افغانستان از دیدگاه اهداف سال ۲۰۰۱ میلادی امریکا می‎نگرند، در حالیکه از آن زمان تا اکنون همه این منطقه خیلی تغییر کرده‎است.

دوم اینکه به افغانستان به مثابه چیزی که واقعاً است، به حیث یک کشور آسیای میانه دیده شود. به افغانستان به حیث بخشی از آنچه که شرق میانه وسیع خوانده می‎شود، دیدن گمراه کننده‎است."

به نوشته هریتج فوندیشن افغانستان از لحاظ فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و جغرافیایی یک بخش از آسیای میانه است و از دیده گاه پالیسی خیلی مهم است تا واقعیت‎های مسلم درک شود.

XS
SM
MD
LG