لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

ناتو ادعای مقامات روسی روی عدم مبارزه درست با داعش در افغانستان را رد کرد


هدف‌گیری لانه‌های داعش در اچین ننگرهار
هدف‌گیری لانه‌های داعش در اچین ننگرهار

مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان، مبارزه علیه داعش درین کشور را موفق عنوان می‎کند.

این مأموریت، ادعای مقامات روسی که گفته‎اند نیروهای نظامی افغان و خارجی علیه داعش درست مبارزه نمی‎کنند، را رد می‎کند.

ویلیم سالوین سخنگوی مأموریت حمایت قاطع ناتو در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو آزادی باور روسیه مبنی بر این‎که گویا طالبان مسلح می‎توانند داعش را سرکوب کنند را نیز اشتباه عنوان کرد.

سالوین تأکید کرد که ادعای مقامات روسی در پیوند به چگونگی این مبارزه نادرست است.

نیروهای امریکایی در افغانستان
نیروهای امریکایی در افغانستان

او افزود:

"اکنون ما به این باوریم که در مبارزه با داعش ما موفقیت‎های داریم و به آن ادامه داده می‎توانیم. روسیه ادعا می‎کند که تنها طالبان علیه داعش می‎جنگند این حقیقت نه بلکه اشتباه ‎است حمایت روسیه از طالبان به‌خاطر داعش یک اشتباه است طالبان تنها به‌خاطر قاچاق با داعش می‎جنگند."

به باور آقای سالوین، فقط نیروهای امنیتی افغان و نظامیان بین‎المللی مستقر درین کشور قادر اند تا گروه داعش را در افغانستان نابود سازند که به‌گفته وی همه‌روزه عملیات‌شان نیز جریان دارد.

وی می‎گوید که آنان شاهد گفت‌وگو‎های علنی روسیه با طالبان و فراخواندن آنان به مسکو زیر نام مسئله صلح افغانستان بوده‎اند.

اما سخنگوی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان به روسیه پیشنهاد می‎کند که برای تأمین ثبات در منطقه باید تنها از حکومت افغانستان حمایت کند.

این در حالیست که بارها مقامات محلی ولایات شمال افغانستان از کمک‎های روسیه با طالبان مسلح حرف زده‎اند، اما روسیه هدف تماس‌اش با طالبان را موضوع صلح میان این گروه و حکومت افغانستان عنوان کرده‎است.

حدود دو ماه قبل ضمیر کابلوف فرستاده روسیه برای افغانستان روی نحوه مبارزه با داعش در این کشور انتقاد نموده گفته‎است که نظامیان خارجی مستقر در افغانستان، در مقابله با داعش بی‌تفاوت هستند.

اما سخنگوی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان می‎گوید که مقابله با داعش نیاز به مبارزه بین‌المللی دارد و آنان از تلاش‎های در زمینه حمایت خواهد کرد که در هماهنگی با حکومت افغانستان صورت گیرد.

نیروهای افغان در عملیات علیه داعش در اچین
نیروهای افغان در عملیات علیه داعش در اچین

باری عارض آگاه مسایل نظامی نقش ناتو، روسیه و کشورهای دیگر را برای تأمین ثبات در منطقه مهم دانسته می‎گوید که این کشورها باید به جای اظهارات علیه همدیگر روی ایجاد هماهنگی بین‌شان توجه کنند.

او افزود:

"در اصل باید مناسبات میان حکومت‎ها وجود داشته باشد نه این که سازمان‎های متهم به ترور علیه آنان همکار باشند یقیناً خواست ناتو به جا است که روسیه به جای این‎که با طالبان تماس داشته باشند بهتر است که در خصوص تقویت حکومت افغانستان همکاری کند."

قبل از این ریاست جمهوری افغانستان گفته‎است، کشورهای که فکر می‎کنند طالبان مخالف داعش اند، اشتباه می‎کنند.

مقامات حکومت افغانستان و مأموریت حمایت قاطع ناتو درین کشور گفته‎اند که نباید به مبارزه علیه داعش در افغانستان شک شود چون به باور آنان این گروه در مقایسه با گذشته تضعیف شده و تعداد جنگجویان آن نیز از سه هزار به حدود یک هزار کاهش یافته‎است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG