لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۶

ارگ: اپوزیسیون‎ها و ائتلاف‎های درون حکومتی منطق سیاسی و قانونی ندارند


ارگ ریاست جمهوری افغانستان در پیوند به اظهارات عطا محمد نور و محمد محقق می‎گوید، بیشتر مطالبات از سوی ائتلاف نجات افغانستان، شخصی اند.

سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور تشکیل ائتلاف‎های درون حکومتی را خلاف منطق سیاسی و قانونی می‎خواند.

شاه‌حسین مرتضوی می‎گوید، گرد همایی اعتراضی در شهر مزار شریف هدف و پیام مشخص در قبال نداشت.

مرتضوی: اپوزیسیون‎ها و ائتلاف‎های درون حکومتی کدام منطق سیاسی و قانونی ندارد.
مرتضوی: اپوزیسیون‎ها و ائتلاف‎های درون حکومتی کدام منطق سیاسی و قانونی ندارد.

مرتضوی ناوقت روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"اپوزیسیون‎ها و ائتلاف‎های درون حکومتی کدام منطق سیاسی و قانونی ندارند، دیگر این‎که اگر شخصیت‎ها نسبت به وضعیت موجود ناراض هستند، طرح‎های بدیل‌شان را ارائه کنند، متأسفانه تا اکنون هیچ طرح بدیل برای بیرون رفت ارائه نکرده‎اند. آنچه مهم است این که بخش زیاد مطالبات شخصی اند تا ملی."

عطا محمد نور والی بلخ، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه و برخی اعضای جنبش ملی روز سه شنبه در یک گردهمایی در شهر مزار شریف اشتراک کرده و حکومت را مورد انتقاد قرار دادند.

آقایان محقق و نور در توافق با عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری و صلاح‌الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه اخیراً در نشستی در ترکیه، ائتلافی را زیر نام "نجات افغانستان" تشکیل داده‎اند.

بلخ
بلخ

والی بلخ در گردهمایی اعتراض‌آمیز بلخ، خواستار حضور بی‌قید و شرط عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور در وظیفه‌اش شد و همچنان گفت، آنان برای تطبیق اعلامیه جمعیت ایستاد خواهند بود.

وی گفت، ائتلاف نجات افغانستان برای راست کردن پای کج حکومت ایجاد شده‎است.

از سوی دیگر محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه در این گردهمایی به انتخابات گذشته ریاست جمهوری اشاره کرده و مدعی شد که حدود ۵۲ درصد رأی ناپاک در انتخابات اعتبار داده شده‎است.

محقق تأکید کرد که آنان قصد براندازی نظام را ندارند.

از این‎که تشکیل دهنده‎گان این ائتلاف چهره‎های مهم در حکومت وحدت ملی اند، معاون اتحادیه حقوق‌دانان افغانستان می‎گوید، تشکیل این ائتلاف غیر قانونی است.

سبحان مصباح معاون این اتحادیه روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، اگر سران ائتلاف می‎خواهند، خواست‎های شان را مشروعیت بخشند باید از مقام‎های حکومتی‌شان کنار روند.

شماری از سران ائتلاف نجات افغانستان
شماری از سران ائتلاف نجات افغانستان

او افزود:

"به نظر من این بسیار منطقی نیست که یک کسی در حکومت کار کند و هم حکومت را نقد بکند، لازم بود تا چنین افراد در بیرون از دایره حکومت جمع می‎شدند و ائتلاف می‎کردند، در این‌جا مؤثر تمام می‎شدند. نه‌تنها در سطح ملی، در سطح بین‌المللی هم می‎توانستند حمایت به دست بیاورند."

پیش از این فضل‌الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفته‎است، تشکیل ائتلاف‎های سیاسی از سوی مقام‎های حکومتی، مبنای قانونی ندارند.

وی گفته‎است، مقام‎های حکومتی که به تشکیل ائتلاف‎های سیاسی تمایل دارند، باید اول از سمت‎های دولتی‌شان کنار روند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG