لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

آزاد: اشرف غنی با همتای ایرانی‌اش روی مسایل مختلف گفتگو می‌کند


رئیس جمهور محمد اشرف غنی در یک سفر یک روزه در رأس یک هیئت عالی رتبه صبح روز شنبه به ایران رفت.

ریاست جمهوری افغانستان، هدف از این سفر را اشتراک در مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهور ایران، بحث و گفتگو‌های دو جانبه روی مبارزه با تروریزم، همکاری‌های اقتصادی، تجارتی و وضعیت مهاجرین افغان می‌خواند.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه به رادیو آزادی گفت، در حاشیه این نشست سران دو کشور روی مبارزه و همکاری مشترک علیه تروریزم صحبت جدی خواهند داشت.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی افزود:

"هدف این سفر شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهور ایران، ضمناً در این سفر در نشست دو جانبه بالای موضوعات مختلف بحث صورت خواهد گرفت از جمله مبارزه با تروریزم."

آقای آزاد همچنان گفت، در صورتی‌که رئیس جمهور ایران روی آب با همتای افغانی‌اش صبحت کند، حکومت افغانستان موقف قبلی‌اش را بیان خواهد کرد.

پیش از این حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته است که در مورد اعمار بند‌ها در افغانستان بی‌تفاوت نمی‌ماند.

اما در واکنش به آن، رئیس جمهور محمد اشرف غنی گفت که از آب‌های افغانستان که حق این‌کشور است، مدیریت لازم خواهد کرد.

در کنار آب، در حالی بحث تروریزم میان سران دو کشور مطرح خواهد شد که در این اواخر گزارش‌های از همکاری ایران با طالبان به نشر رسیده‌است.

عارف شاه جهان والی فراه چند روز پیش به رادیو آزادی گفت که ماموران نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در مناطق تحت تصرف طالبان رفت و آمد دارند و بر عکس به سران طالبان در فراه نیز خانه و امکانات در ایران فراهم شده‌است.

پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر اسبق طالبان، وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که وی در حالی‌که از ایران به سوی پاکستان در حرکت بود، هدف حمله طیاره بدون سرنشین امریکا قرار گرفته‌است.

مقامات ایرانی بار‌ها همکاری با طالبان را رد کرده‌اند.

طالبان نیز این گزارش‌ها را نادرست خوانده‌اند.

در همین حال، شماری از اعضای کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه می‌گویند در حالیکه روابط میان دو کشور در این واخر تیره شده، این سفر از اهمیت زیادی برخوردار است.

نادر خان کتوازی به رادیو آزادی گفت که باید رئیس جمهور روی دو مسئله یکی آب و دیگر بحث حمایت از طالبان بگونه جدی با مقامات ایرانی بحث و گفتگو کند.

نادر خان کتوازی عضو ولسی جرگۀ افغانستان
نادر خان کتوازی عضو ولسی جرگۀ افغانستان

وی افزود:

"دو مسئله بسیار مهم است، یکی مهار کردن آب‌های افغانستان و دوم تروریزم و رئیس جمهور باید این موضوع را با همتای ایرانی‌اش مطرح کند."

آقای کتوازی می‌گوید که بهتر است روابط خوب با همسایه‌ها از جمله با ایران داشته باشیم.

وی افزود باید به نگرانی‌های ایران بدون کدام معامله پاسخ مناسب و روشن داده شود.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG