لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۸

عثمانی: از تلاش‎های حکومت جهت مدیریت آب افغانستان، باید حمایت شود


وزیر انرژی و آب افغانستان می‎گوید که از تلاش‎های حکومت بخاطر مدیریت منابع آب در کشور باید حمایت کامل صورت گیرد.

علی احمد عثمانی روز دو شنبه در نشست استماعیه ولسی جرگه با اشاره به اهمیت آب گفت که همسایه‎ها از دیپلوماسی ابزاری آب نه بلکه از دیپلوماسی علمی استفاده کنند.

وزیر انرژی و آب افغانستان می‎گوید که کار پروژه سازی حدود ۴۰ بند آب تکمیل شده‎است.

علی احمد عثمانی که روز دوشنبه در نشست استماعیه ولسی جرگه روی اهمیت آب سخن می‎زد گفت حکومت افغانستان تلاش دارد تا آب را مدیریت کند و ازین اقدامات باید در داخل حمایت صورت گیرد.

عثمانی: باید از برنامه مدیریت منابع افغانستان حمایت جدی شود.
عثمانی: باید از برنامه مدیریت منابع افغانستان حمایت جدی شود.

او افزود:

"باید از برنامه مدیریت منابع افغانستان حمایت جدی شود این فرق نمی‎کند که کی وزیر این وزارت باشد وزیر انرژِی و آب بدون صلاحیت و حمایت به هیچ عنوان کار کرده نمی‎تواند."

آقای عثمانی افزود که به اساس مطالعات تازه انجام شده افغانستان ۴۹ میلیارد معکب آب سطحی دارد اما معلومات در مورد آب‎های زیر زمینی تا حال تکمیل نشده‎است.

وزیر انرژی و آب افغانستان همچنان گفت که به علت استفاده نادرست آب در ایران و مشکلات محیط زیستی، این کشور به کمبود آب رو به رو می‎باشد و نباید ایران از دیپلوماسی ابزاری آب کار گیرد.

به گفته وی ایران با افغانستان به گونه مشترک از حوزه‎های آب کنترول کرده و ده‎ها بند را بالای آن احداث نموده‎است.

این در حالیست که حدود دو نیم هفته قبل حسن روحانی رئیس جمهور ایران در یک کنفرانس بین المللی در تهران گفته بود که در برابر ساخت بندهای کمال خان، سلما و کجکی بی تفاوت مانده نمی‎تواند.

بند سلما
بند سلما

این اظهارات حسن روحانی عکس العمل های تند حکومت افغانستان، حلقات و شخصیت‎های سیاسی، جامعه مدنی و مردم را درپی داشت.

عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه پس از اظهارات وزیر انرژی و آب گفت که با توجه به منافع ملی از تلاش‎های حکومت بخاطرمدیریت منابع آب در کشور حمایت می‎کند.

او افزود:

"ما به نماینده‎گی از ولسی جرگه در دفاع از منافع ملی کشور بخاطر مدیریت بهتر منابع آبی افغانستان که سرمایه ملت است از خواست‎های وزیر صاحب انرژی و آب حمایت می‎کنیم."

کارشناسان بخش حقوق به این باور اند که حکومت افغانستان حق مدیریت آب هایش را داشته و اظهارات اخیر حسن روحانی رئیس جمهور ایران درین خصوص یک مداخله آشکار شمرده می‎شود.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG