لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

شماری از سربازان معلول افغان از اجرا نشدن به وقت معاشات‌شان شکایت دارند


خبرگزاری «DPA» جرمنی می‎گوید، از زمان پایان مأموریت رزمی ناتو در ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان، جنگ طالبان مسلح شدت گرفته و شمار تلفات نیروهای افغان نیز افزایش یافته‎است.

بر اساس این گزارش، اردوی افغانستان دارای شش شفاخانه نظامی در سرتاسر کشور است، اما برخی از این شفاخانه‎ها تا حدی مجهز نیستند که نیروهای افغان را که روزانه در جنگ علیه شورشیان مسلح آسیب می‎بینند، تداوی کنند.

سربازان افغان که در جنگ در مقابل شورشیان مسلح در افغانستان زخمی می‎شوند نخست در شفاخانه‎های نظامی تحت تداوی قرار می‎گیرند و سپس اگر دوباره توانایی خدمت در صفوف نیروهای امنیتی را نداشتند، معلول شناسایی شده و از سوی حکومت معاش برای‌شان تعیین می‎شود.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

اما سربازانی که در خط مقدم جنگ با دشمن زخمی شده و خانه‌نشین شده‎اند شکایت دارند که معاش‌شان به وقت نمی‎رسد و حکومت از حال و احوال‌شان اصلاً خبر نمی‎گیرد.

عبدالرقیب یکی از همین سربازان معلول است که به خبرگزاری جرمنی گفته‎است، زمانی‎که در صفوف نیروهای امنیتی در مقابل دشمن می‎جنگید زخم برداشت و زخم‌هایش آنقدر عمیق بودند که دیگر توان برگشت به جنگ را نداشت و خانه‌نشین شد.

مطیع‌الله که در جنگ معلول شده نیز گفته‎است که ۱۵۰ دالر معاش دارد، اما برعلاوۀ که این معاش برای زند‎گی‌اش کافی نیست، بلکه به وقتش نیز برایش نمی‎رسد.

همانند این‎ها یک‌تن از معلولین وزارت دفاع در پیامی که در تیلیفون پیام‌گیر رادیو آزادی ثبت کرده نیز شکایت کرده و گفته‎است:

"یک‌تن از معلولین وزارت دفاع استم، سه ماه می‎شود معاش‎ها حواله نشده نمی‎دانم چرا؟ آیا گناه ما همین بوده که برای وطن خود با دشمن جنگیده‎ایم."

جسد یک سرباز افغان
جسد یک سرباز افغان

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، معاش سربازانی‎که در جنگ زخم برداشته خانه‌نشین می‎شوند از سوی وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین پرداخته می‎شود.

به گفته جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت معاش سربازان معلول نظر به رتبه آن‎ها تعیین می‎شود.

آقای رادمنش به رادیو آزادی گفت:

" به هر اندازه که سرباز قدرت کار را از دست می‎دهد، به همان اندازه معاش‌اش تعیین می‎شود و درجه معلولیت از سوی کمیسیون عالی صحی تعیین می‎شود و بر اساس آن برایش معاش تعیین می‎گردد."

بر اساس گزارش اخیر سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان در چهار ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی دو هزار ۵۳۱ سرباز افغان کشته و چهار هزار و ۲۳۸ تن دیگر شان زخمی شده‎اند.

XS
SM
MD
LG