لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۹

نگرانی هراتیان از فعالیت کوره‌های خشت پزی در مناطق مسکونی شهر


کوره‎های خشت پزی در مناطق مسکونی سر و صداهای زیاد مردم در شهر هرات را بلند کرده‎است.

آنان می‎گویند موجودیت کوره‎ها مشکلات مختلف صحی را در میان باشنده‎گان محل به وجود آورده‎است.

برخی از شهروندان هرات مسئولین ریاست حفاظت از محیط زیست را در جلوگیری از فعالیت‎های کوره‎های دودزا به سهل انگاری متهم می‎کنند.

شماری از باشنده‎های هرات می‎گویند موجودیت این کوره‎ها ازهمه بیشتر به اطفال آسیب می‎رسانند.

به گفته آنان این کوره در میان خانه‎های مسکونی و مکاتب قرار دارند و مشکلات مختلف نتفسی ر ا به مردم به وجود آورده‎اند.

کوره های خشتپزی
کوره های خشتپزی

یکتن از آنان می‌گوید:

"جان ما و کودکان ما در خطر است و دود این کوره‎ها سرطان زاست، وقتی دودهای این کوره‎ها بالا می‎شود حتا پنج دقیقه نمی‎شود در هوا آزاد تنفس کشید."

محمد داوود یک باشنده هرات گفت:

"این کوره‎های دود زا که در اطراف قریه ما اند سال‎هاست که از دود آن‎ها رنج می‎بریم، از دولت می‎خواهیم این‎ها را از بین ببرد تا دیگر از دود این کوره‎ها رنج نبریم."

سال‎هاست که مردم از وجود کوره‎های خشت پزی در مناطق مسکونی شکایت دارند.

معترضان تاکید دارند که وجود کوره‎های خشت پزی نه تنها مشکلات مختلف صحی را به مردم انتقال داده بلکه دود ناشی از آن تاثیرات منفی را روی باغ‎ها و زمین‎های زراعتی شان به جا گذاشته‎است.

حامد الهام مدیر ارتباطات ریاست حافظت محیط زیست هرات می‎گوید قرار است کوره‎های دودزای خشت پزی در هرات تخریب شوند و جای بدیلی در اختیار کوره داران قرار داده شود.

او افزود:

" تخریب این کوره‎ها شروع می‎شود، واقعن خطرناک اند. مناطقی‎که قابل کشت است نباید در آن کوره ایجاد شود و این کوره‎ها باید در مناطقی باشند که زمین‎ها قابل کشت و برداشت محصولات زراعتی نباشند. این کوره‎ها مخربان و دشمنان محیط زیست هستند و دودی که از این کوره‎ها بلند می‎شود."

یک طفل افغان که در کوره خشت پزی کار میکند.
یک طفل افغان که در کوره خشت پزی کار میکند.

از سوی هم جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات از تلاش‎های اداره محلی بخاطر تخریب کوره‎های خشت پزی در نقاط مختلف این ولایت سخن می‎زند. وی افزود اداره محلی در نظر دارند در آینده این مشکلات را برطرف نماید.

او افزود:

" تعهد جدی در این باره وجود دارد و هدایت و تاکید مقام ولایت این است که برای حفظ محیط زیست شهروندان از هر نوع منبع آلوده کننده محیط زیست جلوگیری شود."

چندین سال می‎شود که کوره‎های خشت پزی به صورت غیرقانونی در مناطق مسکونی فعالیت دارند.

دود ناشی ازین کوره‎ها نه تنها باعث مشکلات مختلف صحی به باشنده‎گان محل شده بلکه تاثیرات بسیار بدی را روی محیط زیست داشته‎است.

گفته می‎شود یکصد و نود کوره خشت پزی در هرات وجود دارند.

چهار ماه قبل اداره حفاظت از محیط زیست در نظر داشت که روند تخریب کوره‎های دوزا در نقاط مختلف شهر هرات را تخریب کند اما این روند تاکنون عملی نشده‎است.

بدنبال این وعده‎ها این اداره همچنان تاکید میورزد که به زودی کار تخریب آن را آغاز می‎کند اما معلوم نیست که این ادعا عملی می‎شود یا مانند وعده‎های گذشته همچنان درح د یک شعار باقی می‎ماند.

شاه پور صابر-هرات

XS
SM
MD
LG