لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

سپیدار: در پلان ۴ ساله مراکز منسجم سازی مخالفان هدف قرار می‎گیرند


ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید یکی از برنامه‌های حکومت در پلان امنیتی چهار ساله از بین بردن رهبری و مراکز منسجم سازی مخالفان مسلح می‌باشد.

ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید حکومت در مبارزه با تروریزم جدی بوده و تلاش دارد تا مراکز بزرگ مخالفان مسلح را هدف قرارداده و آن‌را از بین ببرد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنجشنبه در نشست خبری گفت که از بین بردن رهبری و محلات منسجم سازی مخالفان مسلح یکی از تلاش‌های حکومت افغانستان به اساس پلان چهار ساله امنیتی می‌باشد.

جاوید فیصل
جاوید فیصل

او گفت:

"پلان‌های که حکومت افغانستان دارد به‌خصوص در پلان امنیتی چهار ساله ما به این مسئله پرداختیم و تلاش بر این است که رهبری شان از جای‌که این‌ها منسجم می‌شوند و از جایکه این‌ها نظم پیدا می‌کنند از بین رفته و هدف قرار داده شود تا ما بتوانیم در این بخش پیشرفت‌های داشته باشیم."

اما آقای فیصل واضح نساخت که رهبری و محلات منسجم سازی مخالفان مسلح در کجاست.

به اساس معلومات ریاست جمهوری افغانستان پلان امنیتی چهار ساله که از سوی حکومت افغانستان روی دست گرفته شده بود حدود دو ماه قبل نهایی گردیده و اکنون به منصه اجرا گذاشته شده‌است.

مقامات افغان در حالی از تلاش‌ها برای از بین بردن رهبری و محلات منسجم سازی مخالفان مسلح خبر می‌دهد که اخیراً گروه‌های تروریستی به‌شمول طالبان و داعش حملات شان‌را در کشور افزایش داده‌اند.

حمله اخیر در منطقه میرزا اولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل نمونه از حملات مخالفان مسلح است که به اساس گزارش‌ها شماری زیاد از مردم عام را هدف قرار داده‌اند.

کار شناسان نظامی افغان تلاش‌های حکومت افغانستان را به‌خاطر از بین بردن رهبری و مراکز سوق اداره مخالفان مسلح تاجای ممکن و تاجای هم ناممکن می‌دانند.

باری عارض
باری عارض

عبدالباری عارض یکی از این کار شناسان می‌گوید:

"یکی مراکز سوق و اداره طالبان است که غالبا در خارج از کشور می‌باشد یعنی در کشورهای همسایه موجود است دسترسی به آن مراکز مشکلات دارد و یکی هم مراکز سوق اداره طالبان در داخل افغانستان به سطح یک ولایت می‌باشد که این ممکن است خاصتاً به همکاری نیروهای بین المللی."

این اظهارات در حالی مطرح می‌گردد که مقامات افغان همواره تاکید کرده‌اند که مراکز تمویل و تجهیز مخالفان مسلح در خارج از افغانستان به‌خصوص پاکستان بوده و از همان جا به جنگ به این کشور فرستاده می‌شوند.

کار شناسان افغان سفارش می‌کنند که حکومت افغانستان برای سرکوب مخالفان مسلح باید پلان‌های امنیتی‌اش را به صورت دقیق عملی کرده هماهنگی میان نهاد‌های امنیتی و دفاعی را تقویت نماید.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG