لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

لنکستر: همکاری بریتانیا با افغانستان برای چندین سال دیگر ادامه می‌یابد


وزیر دولت در امور قوای مسلح بریتانیا می‌گوید، ده‌ها بریتانیایی برای آموزش به نیروهای افغان، به افغانستان فرستاده خواهند شد.

وی می‌گوید، نیرو‌های امنیتی افغان از نگاه کمی و کیفی تقویت شده‌اند و اما به گفته وی، این نیرو‌ها هنوز هم به همکاری ضرورت دارند.

مارک لنکستر که به کابل سفر کرده بود می‌گوید، کشورش برای چندین سال دیگر نیز به همکاری‌هایش با افغانستان دوام خواهد داد.

وی در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی تأکید کرد که بریتانیا تصمیم گرفته تا ۸۵ تن از مشاورین را برای پیشبرد آموزش به نیرو‌های افغان، به افغانستان بفرستد.

وی افزود:

"ما اخیراً اعلان کرده‌ایم که رقم نیرو‌های مان در افغانستان افزایش خواهد یافت یعنی این‌که رقم نیرو‌های ما از ۵۰۰ به ۵۸۵ افزایش خواهد یافت، حمایت ما از نیرو‌های امنیتی افغان تا سال‌های آینده ادامه پیدا خواهد کرد، نیرو‌های ما به زودی در این باره کار خواهند کرد که افغانان چگونه بتوانند از طریق هوا با تروریزم مبارزه کنند."

آقای لنکستر می‌گوید، بریتانیا تلاش می‌کند تا نیرو‌هایش در افغانستان در جنگ دخیل نشود.

در حال حاضر حدود ۵۰۰ سرباز بریتانیایی در چوکات ماموریت حمایت قاطع در افغانستان وظیفه اجرا می‌کنند و بیشتر مسئولیت‌های‌ شان آموزش و مشوره‌های نظامی به نیرو‌های امنیتی افغان می‌باشد.

این در حالی‌ است که حدود یک ماه پیش کشور‌های عضو ناتو در بروکسل، فرستادن نظامیان جدید به افغانستان را تائید کردند.

سرمنشی ناتو نیز گفته است، ۱۵ کشور عضو ناتو در این بخش آماده همکاری شده‌اند.

با این همه، حی گل سلیمان خیل تحلیلگر مسایل نظامی می‌گوید، اگر به واقعیت کشور‌های حامی افغانستان برای تأمین ثبات کار می‌کنند، باید در کنار آموزش، به تجهیز نیرو‌های افغان نیز توجه کنند.

وی گفت:

"به نیرو‌های خارجی و به خصوص نیرو‌های هوایی و زرهدار امریکا و بریتانیا بسیار ضرورت وجود دارد، این‌که آنان عساکر بیشتر می‌فرستند، ضرورت این است تا نیرو‌های افغان را تجهیز و به ضروریات‌شان را تأمین کنند."

مارک لنکستر وزیر دولت در امور قوای مسلح بریتانیا هر چند به مبارزه مشترک با تروریزم تأکید کرده اما گفته است، در کشور‌های جنگ‌زده مانند افغانستان باید راه حل سیاسی هم جستجو شود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG