لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

واکنش کمیسیون حقوق بشر در مورد محاکمه صحرایی اخیر یک مرد و یک زن در بدخشان


تیرباران شدن یک مرد و یک زن در ولایت بدخشان، واکنش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان را برانگیخته است.

به دنبال این رویداد، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از حکومت می‎خواهد تا جلو محاکم صحرایی را بگیرد.

بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که تداوم و ازدیاد محاکم صحرایی در کشور نگران کننده‎است.

وی گفت که محاکم صحرایی در سال روان افزایش یافته و از حکومت می‎خواهند تا جلو آن را بگیرد.

بلال صدیقی
بلال صدیقی

صدیقی افزود:

"کمیسیون مستقل حقوق بشر با شدیدترین الفاظ این حادثه را تقبیح می‎کند که یک مرد و یک زن محاکمه صحرایی می‎شوند و ما از تداوم و ازدیاد آن نگرانیم و در عین زمان از حکومت می‎خواهیم تا اجازه ندهد افراد به شکل خودسر در محاکم صحرایی مجازات شوند."

این در حالیست که به تازه‎گی مقام‎های محلی بدخشان تائید کرده‎اند که پس از چاشت روز دوشنبه یک مرد و یک زن در منطقه وامچیان ولسوالی درایم این ولایت از سوی طالبان مسلح به جرم رابطه جنسی نامشروع تیرباران شدند.

طالبان تا هنوز در این مورد ابراز نظر نکرده‎اند.

سخنگوی کمیسیون حقوق بشر، در مورد آمار محاکم صحرایی یا قتل‎های خودسر در سال روان، جزئیات نمی‎دهد، اما گفت که در سال گذشته ۴۰ مورد نزد آنان ثبت شده‎اند.

صدیقی گفت که بزرگترین مورد در سال روان، قتل خودسر افراد بی‌گناه در میرزا اولنگ ولایت سرپل بوده‎است.

پیش از این در ماه سرطان سال روان در سه رویداد جداگانه در ولایات هرات و بادغیس سه زن و سه مرد جوان به اتهام آن‌چه مسئولین محلی آن را فساد اخلاقی عنوان می‌کنند، کشته شدند.

در رویداد اول، یک زن و یک مرد جوان در منطقه بیناد ولسوالی کهسان هرات از سوی مردم محل تیرباران شدند.

در رویداد دوم، در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس نیز یک مرد، دختر چهارده ساله خود را همراه با یک نوجوان هژده ساله به اتهام فرار از منزل کشته‎است.

در رویداد سومی، پسر قاضی طالبان در منطقه سنگ آتش ولسوالی مقر ولایت بادغیس خواهر بیست ساله خود را همراه با یک مرد جوان به اتهام فرار از منزل به ضرب گلوله به قتل رسانید.

در ماه ثور امسال نیز یک زن و یک مرد در قریه تخاره ولسوالی گریزیوان فاریاب، از سوی افراد مسلح به‌گونه صحرایی محاکمه شدند.

محاکم صحرایی از جمله تخطی‌های عمده حقوق بشری است که گاه گاهی از سوی طالبان و افراد مسلح غیر مسئول در نقاط نا امن و دور از کنترول دولت انجام می‎شوند.

اما در رویداد تازه در بدخشان، این دو تن در ساحه زیر حاکمیت حکومت تیرباران شده‎اند.

احمد فیصل بیکزاد والی بدخشان
احمد فیصل بیکزاد والی بدخشان

احمد فیصل بیکزاد والی بدخشان می‎گوید که منطقه وامچیان در کنترول حکومت است، اما طالبان از کوه پائین آمده و این دو تن را تیرباران کرده‎اند.

وی افزود:

"طالبان نا گهانی از طرف کوه‎های یمگان به این قریه آمده‎اند و دست به این کار زده و دوباره رفته‎اند. این قریه در تصرف حکومت است، اما کسی نبوده و آنان از فرصت استفاده کرده‎اند."

شماری از مدافعان حقوق زن می‎گویند، این بار اول نیست که همچو حادثه رخ می‎دهد، اما آنان تأکید دارند که حکومت تا هنوز نتوانسته جلو آن را بگیرد.

ترنم سعیدی یکی از این مدافعان می‎گوید که ضعف حاکمیت قانون، موجودیت فرهنگ معافیت از مجازات و عدم توانایی دولت در تطبیق عدالت یکی از عوامل افزایش محاکم صحرایی در افغانستان است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG