لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

پس از اعلان استراتژی امریکا برای افغانستان اقدامات آینده ناتو چه خواهد بود؟


ناتو از اعلان استراتژی جدید امریکا برای افغانستان استقبال نموده و گفته‎است هدف این پیمان اینست که افغانستان بار دیگر پناهگاه تروریستان نشود.

ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو در اعلامیۀ گفته‎است، این پیمان به‌طور کامل به افغانستان متعهد است و او در آینده نزدیک در مورد اقدامات آینده ناتو، با جیمز متیس وزیر دفاع امریکا و شرکای دیگر ناتو صحبت خواهد کرد.

در ادامه عکس‌العمل‎ها به اعلان استراتژی جدید امریکا برای افغانستان، سرمنشی ناتو ازین استراتژی استقبال نموده‎است.

آقای استولتنبرگ امروز در اعلامیۀ گفت، هدف ما یقینی‌سازی این مسئله است که افغانستان هرگز بار دیگر پناهگاه امن برای تروریستانی نشود که می‎توانند کشورهای خود ما را مورد حملات قرار دهند.

ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو

سرمنشی ناتو بعد از آن از اعلان استراتژی امریکا، ابراز حمایت کرد که رئیس جمهور ترمپ در سخنرانی صبح امروزش حین اعلان استراتژی‌اش برای افغانستان گفت:

"ما از متحدین ناتو خواهیم خواست از استراتژی جدید ما با سربازان اضافی حمایت کنند و یقین داریم چنین خواهند کرد."

استولتنبرگ گفت:

"این پیمان به‌طور کامل به افغانستان متعهد خواهد بود و من منتظر صحبت بیشتر در مورد اقدامات بعدی ما در افغانستان با جیمز متیس و دیگر متحدین و شرکای بین‌المللی هستیم."

استولنتبرگ در اعلامیه‎اش گفته‎است، ناتو ۱۲ هزار سرباز مستقر در افغانستان دارد و ۱۵ کشور عضو این پیمان وعده اعزام سربازان اضافی به افغانستان را داده‎اند.

از سوی دیگر ماریون اوبری سخنگوی نماینده ملکی ناتو در افغانستان ساعاتی پیش در صحبت تیلیفونی با رادیو آزادی گفت سرمنشی ناتو از استراتژی مبتنی بر شرایط افغانستان و برای جنوب آسیا استقبال می‎کند.

خانم اوبری همچنان حمایت ناتو از پروسه صلح در افغانستان را ابراز نموده و هم از کشورهای منطقه خواست در ایجاد ثبات افغانستان سهم‌شان را ادا کنند.

نیروهای ناتو در افغانستان
نیروهای ناتو در افغانستان

وی افزود:

"ناتو همچنان از همه افغان‎ها می‎خواهد به هدف یک توافق صلح پایدار همکاری نمایند. در عین حال از همه کشورهای منطقه می‎خواهیم هر آنچه در توان دارند برای مسدود ساختن مخفیگاه‎های گروه‎های تندرو انجام داده، از صلح به رهبری افغان‎ها و پروسه مصالحه حمایت کنند و سهم‌شان را برای یک افغانستان با امن و با ثبات ادا کنند."

این اظهارات سخنگوی نماینده ملکی ناتو در مورد سهم کشورهای منطقه برای ثبات افغانستان در حالی ایراد شده‌است که ترمپ در سخنرانی امروزش در رابطه با مبارزه علیه تروریزم مستقیماً از پاکستان نام برده و گفت این کشور با وجود گرفتن میلیاردها دالر از امریکا تروریستان را پناه داده‎است.

وی افزود:

"ما میلیاردها دالر به پاکستان پرداخته‎ایم و آن‎ها به تروریستانی پناهگاه داده‎اند که علیه آن‎ها می‎جنگیم. این باید تغییر کند و این فوراً تغییر هم خواهد کرد. هیچ مشارکت نمی‎تواند گنجایش پناه دادن به تروریستان را داشته باشد که نیروها و مقامات امریکایی را هدف قرار می‎دهند. زمان آن است که پاکستان تعهدش را به مدنیت، نظم و صلح نشان دهد."

شماری از تحلیلگران این موقف جدی ترمپ در برابر پاکستان را تحسین نموده و شماری هم مورد انتقاد قرار داده‎اند.

محمد تقی یک تحلیلگر پاکستانی به رادیو آزادی گفت، از جمله سه رئیس جمهور امریکا که با جنگ اعلان ناشده پاکستان با افغانستان اظهارات داشته‎اند، بیانات ترمپ واضح‌ترین بیانات بوده که پاکستان را بخشی از مشکل خوانده‎است.

XS
SM
MD
LG