لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

مقامات: حدود ۵۰۰ خانواده در ولسوالی خماب جوزجان بیجا شده‌اند


در جنگ سه روزه ولسوالی خمآب جوزجان نزدیک به ۵۰۰ خانواده، خانه‎های شان را ترک نمودند.

مقامات محلی جوزجان می‎گویند که تعدادی از این خانواده‎ها به شهرهای شبرغان و مزارشریف کوچ کرده و متباقی آن‎ها در دشت‎های ریگزار ولسوالی خمآب پناه برده‎اند.

مرکز خمآب که سه روز قبل بدست طالبان سقوط کرده و دوباره بدست نیروهای امنیتی قرار گرفت تا به حال جنگ در بعضی قریه جات این ولسوالی به طور پراگنده جریان دارد.

شماری از باشنده‎گان این ولسوالی می‎گویند که در نتیجه دست به دست شدن مرکز این ولسوالی به دست طالبان و نیروهای امنیتی صدها خانواده، خانه‎های شان را ترک نموده و به شهرهای دیگر آواره شده‎اند.

عبداللطیف رئیس انجمن اجتماعی مرکز جوزجان که وضعیت این بیجا شده‎ها را از نزدیک دیده‎است.

خماب
خماب

وی گفت از سه روز به این طرف نزدیک به ۵۰۰ خانواده از ولسوالی خمآب آواره شده‎اند.

او افزود:

"در حالی‎که نزدیک عید هم است این بیچاره‎ها از خانه‎های شان بیجا شده و به هر طرف سرگردان می‎دوند تا یک جای امن برای خود پیدا کنند. جرئت خواستن کمک را هم ندارند از این که اطرافی هستند شهر را برای اولین بار است که می‎بینند."

محمد رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان نیز می‎گوید که در سه روز ۱۵۰ فامیل به شبر غان و مزارشریف کوچ کرده و بیشتر از ۳۰۰ فامیل دیگر خانه‎های شان را ترک نموده به جاهای امن در خود ولسوالی خمآب پناه برده‎اند.

وی گفت همین اکنون نیز جنگ پراگنده در ولسوالی خمآب جریان داشته و برای بیجا شده‎های این ولسوالی هیچ یکی از موسسات دولتی و غیر دولتی کمک رسانی نکرده‎اند.

او همچنان گفت:

"نه تنها برای بیجا شده‎های ولسوالی خمآب کمک نرسیده بلکه برای بیجا شده‎های ولسوالی آقچه و جنگ‎های اخیر فاریاب که از یک ماه به این طرف در شهر شبرغان بسر می‎برند کمک نشده، صرف روزانه یک قرص نان خشک و یک بوتل آب برای شان توزیع می‎شود."

ولسوالی خماب که ۱۸۰ کیلو متر از شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان فاصله دارد و همسرحد با ترکمنستان است به روز دو شنبه بدست طالبان سقوط کرده بود دوباره بدست نیروهای امنیتی قرار گرفت.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

مسئولان می‎گویند تا هنوز بخاطر پاکسازی این ولسوالی از وجود طالبان عملیات تصفیوی آغاز نشده و طالبان در قریه‎های اطراف این ولسوالی جابجا شده‎اند.

بگفته آنان حضور این گروه در خماب تهدید بزرگ به ترکمنستان و بندر تجارتی آقینه می‎باشد.

ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی میکند به رادیو آزادی گفت که افراد آ‎ن‎ها روی یک سلسله موضوعات مهم مقر ولسوالی خماب را ترک نموده و در قریه جات اطراف مرکز ولسوالی مستقر شده‎اند اما تلفاتی را به نیروهای دولتی وارد کرده‎اند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG