لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۲

نگرانی مقامات افغان از عدم گزینش مبارزه علیه مواد مخدر در استراتژی امریکا


وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان از عدم جا گرفتن مبارزه علیه مواد مخدر در اولویت استراتژی تازه امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا ابراز نگرانی کرده‎است.

شامل ساختن مبارزه علیه مواد مخدر در استراتژی جدید امریکا یکی از تقاضاهای حکومت افغانستان بود اما ریکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا به روز چهار شنبه گفت، مبارزه با فساد و مواد مخدر بخشی از مسئولیت‎های دولت افغانستان است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا صبح روز سه شنبه استراتژی تازه کشورش برای افغانستان و جنوب آسیا را اعلام کرد که تمرکز بیشتر آن روی جنگ افغانستان است.

انتظار می‎رفت که به اساس مشورت‎های قبلی با حکومت افغانستان، مبارزه علیه مواد مخدر به عنوان منبع تمویل تروریزم در صدر استراتژی امریکا قرار گیرد که چنین نشد.

ریکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا در کنفرانس خبری روز چهارشنبه هرچند در رابطه به جایگاه مبارزه علیه مواد مخدر در استراتژی امریکا به گونه واضح اظهار نظر نکرد، اما در پاسخ به یک پرسش مبارزه علیه فساد و مواد مخدر را مسئولیت دولت افغانستان خواند.

تیلرسن: این مسئولیت مربوط دولت افغانستان می‎باشد.
تیلرسن: این مسئولیت مربوط دولت افغانستان می‎باشد.

وی افزود:

" من نمی‎خواهم در مورد تغیرات بنیادی در رابطه به خواسته‎ها و انتظارات ما از دولت افغانستان پیشگوی کنم. من این توقع را نیز ندارم که ما از پیشرفت‎های صورت گرفته در تمامی این بخش‎ها عقب نشینی کنیم. به نظر من تمامی این مسئولیت‎ها بخشی از ساختار و مکلفیت‎های دولت افغانستان می‎باشد، و انتظار مردم افغانستان نیز از دولت شان همین است."

پیش از این رئیس جمهور غنی از ایالات متحده امریکا خواسته بود که مبارزه بر ضد گروه‌های تروریستی و شبکه‌های جهانی قاچاق مواد مخدر به گونه هم زمان به پیش برده شود.

رئیس جمهور غنی دو هفته قبل در دیدار با معاون اداره مبارزه با مواد مخدر و حاکمیت قانون امریکا در کابل گفت، گروه‌های مافیایی قاچاق مواد مخدر و گروه‌های تروریستی یک دیگر شان را حمایت می‌کنند.

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان نیز تائید می‎کند که در رابطه به جا گرفتن مبارزه علیه مواد مخدر در استراتژی تازه امریکا به آنان اطمینان داده نشده‎است و آنان نگران کم رنگ شدن اجماع مبارزه جهانی با مواد مخدر اند.

حنیف دانشیار سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، آنان تلاش می‎کنند تا از طریق دیدار با رئیس جمهور غنی در روزهای آینده، نگرانی و موضوع تهدیدات از ناحیه مواد مخدر را با رهبری حکومت در میان بگذارد.

وی افزود:

"مبارزه با تروریزم بدون مبارزه با مواد مخدر نا ممکن است. از این جهت وزارت مبارزه علیه مواد مخدر نیز با نشر استراتژی جدید امریکا تلاش می‎کند هرچه زود تر این موضوع را با رهبری حکومت شریک کند که حد اقل در سطح سیاست‎های کشورها این موضوع مطرح شود."

آقای دانشیار می‎گوید، هرچند ایالات متحده در بخش مبارزه علیه مواد مخدر با آنان همکار است، اما کمک‎های مالی واشنگتن در سال‎های اخیر کمتر شده که این مسئله منجر به تضیف پروسه از بین بردن کشت کوکنار و جلوگیر از قاچاق مواد مخدر شده‎است.

آزاد: مبارزه با مواد مخدر نیز شامل پلان چهار ساله امنیتی است،
آزاد: مبارزه با مواد مخدر نیز شامل پلان چهار ساله امنیتی است،

اما نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‎گوید، مبارزه علیه مواد مخدر در اولویت برنامه چهار ساله امنیتی حکومت افغانستان قرار دارد و آنان تلاش می‎کنند که همکاری جهانی را نیز جلب کنند.

وی افزود:

"پلان چهار ساله امنیتی ما که نه تنها پلان امنیتی و دفاعی برای شکست تروریستان است، بلکه مبارزه با مواد مخدر نیز در آن شامل است، زیرا مواد مخدر از وسایلی است که ترویستان از آن مصارف مالی شان را تمویل می‎کنند و در فعالیت‎های تخریبی خود در افغانستان از مواد مخدر استفاده می‎کنند. در این مورد با شرکای بین المللی ما بار بار صحبت شده و آنان به ما اطمینان داده‎اند که در مبارزه با آن در کنار ما قرار دارند."

هاشم الکوزی عضو کمیسیون امنیت داخلی مشرانو جرگه افغانستان مبارزه علیه کشت و تولید مواد مخدر در داخل کشور را مسئولیت حکومت افغانستان می‎داند، اما تاکید می‎کند که با توجه به تقاضای گسترده به مواد مخدر در منطقه و بازارهای جهانی و مبارزه با شبکه‎های قاچاق جهانی مواد مخدر از عهده حکومت افغانستان بیرون است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG