لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۷

ریاست اجرائیه: داعش در مقایسه با طالبان و شبکه حقانی خطر جدی نیست


ریاست اجرائیه حکومت افغانستان، گروه داعش را در مقایسه با طالبان و شبکه حقانی خطر جدی نمی‌داند.

مقام‌ها در ریاست اجرائیه حکومت افغانستان هر چند داعش را یک گروه تروریستی خطرناک می‌دانند اما می‌گویند که این گروه نسبت به گروه طالبان و شبکه حقانی خطر جدی نیست.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که با تمام گروه‌های تروریستی با جدیت تمام مقابله صورت گرفته و تا پایان نبرد ادامه خواهد داشت.

جاوید فیصل
جاوید فیصل

او گفت:

"داعش یک گروه تروریستی است و ما خطر را می‌بنیم اما در مقایسه با طالبان و شبکه حقانی خطر جدی نیست، مفکوره، ایدلوژی شان به اساسات ما در افغانستان مطابقت ندارد و همین دلیل است که در کشور جا گرفته نمی‌توانند، اما ضرورت است که با داعش مبارزه صورت گیرد."

در حالی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان داعش را در رده سوم یعنی پس از طالبان و حقانی قرار می‌دهد که این گروه سه شنبه شب حمله مرگبار را در مسجد جوادیه هرات انجام داد که در آن ۳۳ تن کشته و بیش از ۶۰ تن دیگر زخمی شدند.

این گروه در جریان همین هفته بالای سفارت عراق در کابل نیزحمله کرد که در آن دو تن کشته شدند.

گروه داعش در جریان دو سال گذشته چندین حمله مرگبار دیگر را بالای اعضای جنبش روشنایی، مدرسه باقرالعلوم، زیارتگاه سخی، مسجد الزهرا، شفاخانه سردار محمد داوود خان در کابل و نقاط دیگر انجام داده که در آن صدها تن کشته و زخمی شده‌‌اند.

این گروه در گذشته همچنان در ولایات شرقی کشور فعالیت داشته و حتا بزرگترین بم غیر هسته‌ای یا مادر بم‌ها بالای گروه داعش از سوی نیروهای امریکایی در ولسوالی اچین ننگرهار پرتاب شد.

با انکه این گروه در اوایل فعالیت زیادی داشت اما مقام امنیتی افغان و امریکایی از سرکوب شدن این گروه سخن زده‌اند.

تا ویلیم سالوین سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو می‎گوید شمار شورشیان این گروه در افغانستان در یک سال از ۳۰۰۰ به کمتر از ۱۰۰۰ تن کاهش یافته‎است.

با این حال برخی از اعضای انستیتیوت صلح و جنگ می‌گویند که باید دشمن تفکیک نشود.

حکمت الله اعظمی یک عضو این انستیتیوت به رادیو آزادی گفت که حکومت به‌خاطر داعش را خطر جدی نمی‌خواند تا نگرانی‌های روسیه و ایران ازین بابت کاسته شود.

او گفت:

"شک نیست که داعش نسبت به طالبان ضعیف اند اما اگر داعش همین گونه فعالیت کند روزی خواهد رسید که طالب و داعش به یک اندازه فعالیت داشته باشند و در همان زمان طالبان نیز در برابر داعش توان جنگ را نخواهد داشت."

آقای اعظمی نیز داعش را نسبت به طالبان خطر جدی نمی‌خواند اما می‌گوید که در آینده احتمالا این گروه خطرناک ثابت شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG