لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

عبدالحمید حمیدی: نیروهای افغان در کندز به حالت تعرضی درآمده‌اند


مقام‌های امنیتی کندز می‌گویند که از یک هفته بدین‌سو در ولسوالی چهاردره این ولایت نیروهای مشترک افغان به هدف سرکوب مخالفان مسلح حکومت عملیات تصفیوی راه اندازی کرده‌اند و در سه روز اخیر این عملیات ۲۶ تن از مخالفان مسلح حکومت کشته و ۱۹ تن دیگر‌ شان زخمی شده‌اند.

جنرال عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه کندز به رادیو آزادی گفت که در حال حاضر نیروهای مشترک افغان در این ولایت از حالت دفاعی بیرون شده و در حالت تعرضی قرار دارند.

عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه کندز
عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه کندز

وی گفت:

"در جریان عملیات تصفیوی ۲۶ تن از طالبان مسلح کشته و ۱۹ تن دیگر‌ شان زخمی شده‌اند و در میان کشته شده‌گان چهار قوماندان مهم و کلیدی طالبان مسلح نیز شامل هستند و در این عملیات به نیروهای دولتی و مردم ملکی کدام آسیبی نرسیده‌است و خوشبختانه که مردم ملکی در جریان عملیات از منازل‌شان بیرون شده بودند."

آقای حمیدی گفت، در جریان این عملیات نیروهای دولتی توانستند که قریه‌جات دورمن، قتل عام، خروتی، عیسی‌خیل، شینواری‌ها، وردک‌ها، امیر محمد و تپه غلام علی را از وجود مخالفان مسلح حکومت تصفیه و تلاشی کنند.

از سوی هم امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز از مقام‌های محلی این ولایت می‌خواهد که به حفظ و نگهداری ساحات تصفیه شده توجه جدی نمایند.

امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز
امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز

وی گفت:

"این نوع عملیات‌ها هیچ ثبات ندارد، به‌خاطریکه به هزینه گزاف و با زحمات زیاد نیروهای دولتی مناطق را از وجود طالبان مسلح پاک‌سازی می‌کنند، اما زمانی‌که نیروهای دولتی از منطقه بیرون می‌شوند دوباره مخالفان مسلح حکومت در منطقه حضور پیدا می‌کنند و در این نوع عملیات‌ها آسیب بیش‌تر به مردم ملکی می‌رسد."

در همین حال میرزا محمد لغمانی یک‌تن از بزرگان قومی این ولایت می‌گوید تا زمانی‌که در ساحات تصفیه شده پوسته‌های امنیتی افراز و در آن‌ نیروهای دولتی جا به‌جا نشوند، راه اندازی این چنین عملیات‌ها هیچ نتیجۀ نخواهد داشت.

وی افزود:

"دولت باید در ساحات تصفیه شده پوسته‌های امنیتی افراز کند تا از حضور طالبان مسلح در منطقه جلوگیر شود و اگر در مناطق تصفیه شده تحکیمات صورت نگیرد این نوع عملیات‌ها به مردم ملکی درد سر خواهد بود."

از جانب دیگر مقام‌های امنیتی کندز می‌گویند که در ساحات تصفیه شده پوسته‌های امنیتی افراز می‌کنند.

اما تا اکنون مخالفان مسلح حکومت در این خصوص چیزی نگفته اند.

بر اساس معلومات، ولسوالی چهاردره کندز یکی از مراکز مهم مخالفان مسلح حکومت شمُرده می‌شود، اما باشنده‌گان کندز می‌گویند که اگر این ولسوالی به‌گونه کامل از وجود مخالفان مسلح حکومت تصفیه و پاک‌سازی شود در وضعِ امنیتی کندز تغییرات مثبت به وجود خواهد آمد.

گزارش: اجمل آرین

مرتبط

XS
SM
MD
LG