لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

فیض الله ذکی: کیفیت در بخش آموزش‌های فنی و حرفه‌یی باید بلند برده شود


وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان می‌گوید، بخاطر فراهم شدن زمینه‌های کاری در این‌کشور باید در کیفیت برنامه‌های مراکز آموزش‌های فنی و حرفه بهبود به میان آید.

فیض الله ذکی سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی روز شنبه در کابل گفت، رؤسای کار و امور اجتماعی ۳۴ ولایت افغانستان به هدف مشوره در این مورد به کابل آمده‌اند.

آقای ذکی می‌گوید، با در نظر داشت نیاز مارکیت کار در کشور و منطقه باید برنامه‌های مراکز آموزش‌های فنی و حرفه‌یی گسترش یافته و به کیفیت این برنامه توجه بیشتر صورت گیرد.

فیض الله ذکی سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان
فیض الله ذکی سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان

وی افزود:

" این وزارت مکلف خواهد بود و همزمان منابع بیشتر برای این خواهد داشت تا آموزش مهارت‌ها را از لحاظ کیفی به یک سطح بالاتر برساند نسبت به ابعادی که فعلاً وجود دارد به مراتب وسیع‌تر هم بسازد تا حداقل یک بخشی از معضل بیکاری را بتواند برطرف نماید."

به اساس معلومات آقای ذکی، در حال حاضر ۴۶ مرکز آموزشی فنی و حرفه‌یی در افغانستان فعالیت دارند.

وی می‌گوید که حدود ۱۲هزار جوان مصروف فراگیری آموزش‌های حرفه‌یی مانند خیاطی، کمپیوتر، تخنیک موتر، گلدوزی و غیره هستند.

به گفته وی، با در نظر داشت نیاز مارکیت در کشور و منطقه، مراکز آموزش‌های حرفه‌یی کافی نبوده و باید بخاطر بلند بردن کمیت و کیفیت آن تغییرات اساسی بمیان آید.

مسئولان این وزارت به اساس معلومات سروی بانک جهانی می‌گویند، در افغانستان حدود هشت میلیون نفر آماده کار کردن اند که از میان آنان ۶.۶ میلیون تن مشغول کار اند و ۱.۹ میلیون تن‌شان یا بیکار بوده و یا هم مصروف کارهای مؤقت می‌باشند.

پتری شا گوسمن رئیس یونسکو یا سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد در افغانستان می‌گوید، در این بخش با وزارت کار و امور اجتماعی مانند گذشته به همکاری ها ادامه می‌دهند.

وی افزود:

" یونسکو می‌خواهد از طریق این برنامۀ آموزشی با وزارت کار و امور اجتماعی در دو بخش همکاری نماید که یکی آن ساختن پلان برای مراکز است و دیگر آن ارزیابی برنامه‌های آموزشی می‌باشد."

این در حالیست که افراد بیکار و اتحادیه کارگران در افغانستان همواره شکایت می‌کنند که تعداد افراد بیکار در کشور بگونه روز افزون در حال افزایش بوده و حکومت برای آنان هیچ برنامۀ مشخص ندارد.

اما وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید، ممکن حکومت این مشکل را به تنهایی حل کرده نتواند و در این زمینه تلاش می‌شود تا همکاری سکتور خصوصی جلب گردد.

این وزارت همچنان می‌گوید، گفت‌وگوها با کشور‌های خلیج نیز جریان دارد و امیدواری‌ها وجود دارند که تا پایان سال روان برخی از کارگران افغان برای کار به شماری از کشور‌های عربی فرستاده شوند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG