لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

خلیق: در بلخ کندن کاری خودسر ساحات باستانی صورت می‌گیرد


مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ از کندن کاری‌های خودسر ساحات باستانی این ولایت خبر داده در رابطه ابراز نگرانی می‌کنند.

صالح محمد خلیق رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ در صحبت با رادیو آزادی گفت که اکثر افراد ناشناس در مناطق مربوط به ولسوالی دولت آباد، ساحات مرزی بلخ - جوزجان دست به کندن کاری‌های خودسر ساحات باستانی می‌زنند.

رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ بلخ می‌گوید که عمدتاً نا امن بودن مناطق سبب شده است تا افراد مسلح ساحات تاریخی و باستانی را کندن کاری نموده و آثار آن‌را قاچاق کنند.

آقای خلیق در رابطه گفت:

"ساحات باستانی زیادی وجود دارد که خیلی مشکل است از این ساحات حراست صورت بگیرد. در بعضی مناطق که نا امن است کاوش خودسر امکان‌اش است و در موارد هم ما متوجه چنین مشکل شدیم."

رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ می‌گوید با وجود که چندین مورد کاوش‌های خودسر با این اداره به ثبت رسیده‌است، اما تا هنوز در پیوند به چنین عمل غیر قانونی کسی و یا گروهی دستگیر نشده‌است.

شیر جان درانی سخنگوی پولیس بلخ می‌گوید که جهت حفظ ساحات باستانی در بلخ قطعه خاص محافظت از آثار و ساحات باستانی وجود دارد، تا از قاچاق آثار تاریخی و کاوش‌های خودسر ساحات باستانی جلوگیری کند.

باشنده‌گان مزارشریف می‌گویند که بلخ از جمله ولایات باستانی کشور بوده که ساحات زیاد باستانی را در خود جا داده‌است، اما به دلیل عدم توجه دولت همواره این ساحات از سوی قاچاقچیان آثار تاریخی و افراد مسلح ناشناس مورد کاوش خودسر قرار می‌گیرد.

صمیم شاه یک باشنده ولسوالی بلخ در مورد می‌گوید:

"متأسفانه در ولایت بلخ هنوز هم به مشکل کندن کاری‌های ساحات باستانی رسیده‌گی نشده، مقامات دولتی به آن توجه ندارد و اکثراً این ساحات مورد تهدید قرار دارند و افراد به گونه خودسر دست به کاوش ساحات باستانی می‌زنند."

این در حالیست که در ولایت همجوار بلخ سمنگان نیز مقامات از نبود قطعه محافظت از آثار باستانی شکایت داشته و همواره مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت سمنگان از کاوش خودسر ساحات باستانی توسط زورمندان محلی ابراز نگرانی کرده‌است.

این‌که مشکل کاوش خودسر ساحات باستانی در این دو ولایت چه زمانی حل خواهد شد، گذشت زمان به آن پاسخ خواهد گفت.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG