لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

قوماندان امنیه بادغیس: طالبان از سوی ایران و پاکستان حمایت می‌شوند


نیروهای مشترک امنیتی در ولایت بادغیس عملیات را به هدف سرکوب مخالفان مسلح دولت در مناطق مختلف این ولایت به راه انداخته‌اند.

جنرال عبدالرؤف تاج قوماندان امنیه بادغیس در صحبت با رادیو آزادی ادعا می‌کند که طالبان در این ولایت از سوی کشورهای ایران و پاکستان حمایت می‌شوند و کوشش دارند تا مانع شکست‌شان در برابر نیروهای امنیتی افغان شوند.

ولایت بادغیس به یکی از ولایات ناامن در غرب افغانستان مبدل شده‌است.

جنرال عبدالرؤف تاج قوماندان امنیه این ولایت به رادیو آزادی می‌گوید نیروهای مشترک امنیتی به‌خاطر جلوگیری از نفوذ بیشتر طالبان عملیات مسلحانه را به هدف سرکوب مخالفان مسلح دولت در این ولایت به‌راه انداخته‌اند.

او افزود:

"نیروهای امنیتی مستقر در بادغیس یک عملیات را به اشتراک اردوی ملی، پولیس ملی، امنیت ملی، محافظت عامه و خیزش‌های مردمی به‌خاطر پراکنده ساختن مخالفان مسلح دولت و به‌خاطر از بین بردن مرکزیت طالبان تلاش‌های را به‌راه انداخته اند. البته دو روز می‌شود که عملیات آغاز شده‌است که فعلاً ما در ساحه ریگی که در سرحد میان ولسوالی جوند و قادس است عملیات جریان دارد."

این عملیات اکنون در ولسوالی‌های جوند و قادس این ولایت به پیش برده می‌شود.

قوماندان امنیه بادغیس از وجود اتباع کشورهای ایران و پاکستان در صفوف مخالفان مسلح دولت در این ولایت سخن می‌زند و ادعا می‌کند که آنان همواره در مناطق تحت کنترول طالبان در این ولایت رفت و آمد دارند و تلاش می‌کنند تا مانع شکست طالبان در برابر نیروهای امنیتی افغان شوند.

آقای تاج با آنکه در این مورد اسناد و شواهد را در دسترس رادیو آزادی قرار نداد، گفت:

"در جریان عملیات‌های که علیه مخالفان دولت انجام دادیم، در ولسوالی آب کمری اتباع ایرانی باالفعل دستگیر شده‌است و در نقاط مختلف ولسوالی بالا مرغاب، آب کمری، سنگ آتش ولسوالی قادس رفت و آمد داشته‌اند و این رفت و آمدهای شان بیشتر به‌خاطر وحدت و یک پارچگی طالبان است که آنان‌را یکپارچه بسازند، تا بتوانند حملات خود را داشته باشند. این افراد بار بار آمده اند و فعالیت‌های خود را دارند."

مقامات امنیتی در بادغیس می‌پذیرند که طالبان مسلح در ولسوالی‌های بالا مرغاب، مقر، آب کمری و قادس نفوذ گسترده پیدا کرده‌اند و هر گاهی بالای پوسته‌های نیروهای امنیتی افغان حمله می‌کنند.

عبدالباسط صارم رئیس شورای ولایتی بادغیس عدم هماهنگی میان نیروهای امنیتی افغان در این ولایت را از عمده ترین دلایل گسترش فعالیت طالبان درین ولایت می‌داند.

او افزود:

"یک هماهنگی خوب میان قوت‌های امنیتی‌ ما نیست، مثلاً وقتی بالای یک پوسته اردو حمله شود، پولیس آن‌ها را کمک نمی‌کند و اگر بالای پولیس حمله شود اردو آنان‌را کمک نمی‌کند و حتی در طی همین یک سال مخالفین دستاوردهای زیادی داشتند مثلاً پوسته‌ها سقوط کرده است و مهمات زیادی به دست طالبان آمده‌است."

رئیس شورای ولایتی بادغیس می‌گوید نیروهای امنیتی در این ولایت همواره حالت تدافعی در برابر طالبان را در پیش گرفته‌اند و این روند باعث شده‌است تا آنان نتوانند جلو پیشرفت طالبان درین ولایت را بگیرند.

عبدالباسط صارم رئیس این شورا وجود عملیات‌های مسلحانه به هدف سرکوب مخالفان مسلح دولت را می‌ستاید، اما تأکید می‌کند که این عملیات‌ها بدون کمک قوای هوایی در تضعیف مخالفان مسلح دولت مؤثر نخواهد بود.

تا کنون طرف‌های مورد ادعا در این مورد ابراز نظر نکرده اند.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG