لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

انعکاس موضوعات افغانستان در برخی از روزنامه های جهان!


آسیا پاسیفیک

نشریه آسیا پاسیفیک در شمارۀ اخیر خود در باره روابط میان افغانستان و پاکستان و همچنان افزایش فشارهای ایالات متحدۀ امریکا بر اسلام آباد، مقالۀ را به نشر رسانده و در قسمتی از آن می‌نویسد، ایالات متحده امریکا از پاکستان می‌خواهد که در مبارزه با تروریزم با افغانستان کمک کند، اما به باور نشریه این کار ساده و آسان نیست.

نشریه آسیا پاسیفیک می‌نویسد، جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان در دیدار اخیر خود از کابل تلاش‌های زیاد به خرچ داد تا رهبران افغان را قناعت بدهد که پاکستان با آن‌ها همکاری و کمک می‌کند.

آسیا پاسیفیک در ادامه این مقاله می‌نویسد، جنرال باجوه در دیدارش با رئیس جمهور اشرف غنی پیشنهاد کرد که کشورش به آموزش و تجهیز نیرو‌های امنیتی افغان آماده بوده و اسلام آباد در مبارزه با تروریزم با حکومت کابل آمادۀ هر گونه کمک می‌باشد.

اما نشریه می‌نویسد، فراتر از گفت‌وگو‌های دپلوماتیک، علایم اندکی در مورد تغییر وضعیت به نظر می‌خورد.

نشریه آسیا پاسیفیک در ادامه این مقاله می‌نویسد، اکثریت سیاستمداران و ناظران سیاسی افغان به این باور اند که تعهد لوی درستیز اردوی پاکستان یک تلاش دیگری این‌کشور برای فریب حکومت افغانستان می‌باشد.

این سیاستمداران و ناظران استدلال می‌کنند که لوی درستیز اردو پاکستان از یک سو، وعده‌های بزرگ کمک و همکاری را به حکومت افغانستان می‌دهد و از سوی دیگر از مخالفین مسلح حکومت افغانستان به طور پنهانی حمایت می‌کند.

این نشریه نظر ناظران دیگر افغان را نیز گرفته است که فکر می‌کنند در پالیسی نظامی پاکستان تغییراتی به میان آمده‌است.

واشنگتن اگزماینر

روزنامه واشنگتن ایگزماینر مقالۀ را در مورد هفتم ماه اکتوبر شانزدهمین سالگرد حمله نیرو ها به رهبری امریکا بر افغانستان به نشر رسانده، می‌نویسد که امریکا شانزده سال پیش به تاریح هفتم ماه اکتوبر بر ضد حاکمیت طالبان در افغانستان و حضور القاعده در این‌کشور حملات هوایی را آغاز کرد.

جورج دبلیو بوش در آن زمان رئیس جمهور امریکا بود.

روزنامه واشنگتن ایگزماینر در این مقاله می‌نویسد، حالا که ۱۶ سال از آن روز می‌گذرد، تا هنوز نیرو‌های امریکایی در این جنگ دخیل بوده و نشانۀ از پایان آن به نظر نمی‌خورد.

امریکا پس از حملات تروریستی یازدهم سپتمبر که از سوی شبکه القاعده بر نیویارک و واشنگتن صورت گرفت، بر افغانستان حمله کرد.

حدود سه هزار عسکر امریکایی در این شانرده سال جنگ در افغانستان کشته شدند.

بارک اوباما که پس از جورج بوش رئیس جمهور امریکا شد، خروج کامل نیرو‌های امریکایی را وعده داد، اما در سال گذشته زمانی که دوره ریاست جمهوری وی به پایان رسید، تأیید کرد که این کار جانشین وی خواهد بود.

جنگ افغانستان در تاریخ امریکا طولانی‌ترین جنگ به حساب می‌رود.

XS
SM
MD
LG