لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۸

اتمر: افغانستان از دو شرط جامعه جهانی به یکی آن دست یافته‌است


مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید، نیروهای امنیتی افغان در مبارزه علیه تروریزم بین المللی موفق بوده اما در جلوگیری از فساد، بی‌عدالتی و نقض حقوق بشر تا هنوز این کشور کامیاب نشده‌است.

مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید، جامعه جهانی به‌خاطر ادامه کمک هایش به این کشور دو شرط را مطرح کرده که افغانستان تا هنوز به یکی آن دست یافته‌است.

محمد حنیف اتمر روز پنجشنبه هنگام سخنرانی در پایان یک سمینار در وزارت داخله گفت، نیروهای امنیتی افغان در میدان جنگ کامیاب هستند اما در زمینه جلوگیری از فساد، ظلم، چور و چپاول، بی‌عدالتی و نقض حقوق بشر هنوز موفق نشده‌است.​

او افزود:

"شرط اول را که ما تکمیل کردیم و آنان نیز با ما پذیرفتند و گفتند که در کنار ما ایتساده می‌شوند، مردانه‌گی ،قهرمانی، شهامت و موثریت شما در میدان جنگ بود شرط دوم را که آن‌ها دارند و ملت ما دارد و در شرط دوم نیز از ما کامیابی می‌خواهند ما به راه درست روان هستیم و برای بر آورده شدن این شرط تلاش می‌کنیم ولی تا هنوز کامیاب نیستیم همانطور که در برابر تروریزم با شهامت و قهرمانی جنگیدیم از ما می‌خواهند که به همین شکل در برابر فساد، ظلم، دزدی غارت و نقض حقوق بشر به همین شهامت ایستاد شویم."

آقای اتمر همچنان گفت، علاوه بر بخش‌های دیگر نهادهای امنیتی نیز تا هنوز در بخش‌های کشف و استخبارات با یک سلسله چالش‌ها روبه‌رو هستند.

به گفته وی بدست آوردن اطلاعات برای پیشبرد جنگ مهم است و نیاز است تا به‌خاطر کامیابی در جنگ جاری ظرفیت نهادهای کشفی و استخباراتی افغان بلند برده شود.

به گفته آقای اتمر افزایش تروریستان، کمبود تجهیزات، کاهش ظرفیت محاربوی، نرسیدن نیروهای کمکی به موقع و عدم شفافیت در تمام امور از مشکلات بزرگی بوده که سد راه نهادهای امنیتی شده‌است.

با آن که آقای اتمر اطمینان داد، تا زمانی‌که تروریزم کاملاً از بین نرود و یا هم نیروهای امنیتی افغان به پا ایستاده نشوند جهانیان افغانان را تنها نمی‌گذارد اما وی می‌گوید، نیروهای امنیتی افغان هم مسئولیت‌های خود را دارند.

این در حالیست که چندی قبل، رئیس جمهور غنی گفته بود که وزارت داخله از لحاظ فساد حیثیت قلب حکومت را دارد اما تأکید کرده بود که برای مبارزه با فساد درین وزارت برنامه‌های نیز روی دست است.

در عین حال مراد علی مراد معین ارشد امنیتی وزارت داخله می‌گوید، نیروهای امنیتی افغان دلیرانه می‌‌رزمند اما به گفته وی با کمبود تجهیزات مواجه هستند.

به گفته آقای مراد، با آن که پولیس کنونی با پولیس گذشته خیلی متفاوت است اما به‌خاطر کمبود تجهیزات بعضاً از سلاح جمع آوری شده برنامه "دی دی آر" نیز استفاده می‌کنند.

مراد علی مراد
مراد علی مراد

او می‌گوید:

"مشکلات از لحاظ تجهیزات به حد کافی موجود است امروز ما به سلاح دی دی آر که اردوی ملی افغانستان جمع آوری کرده احتیاج خود را احساس می‌کنیم."

با این همه یوسف امین زازی یکتن از کاشناسان امنیتی می‌گوید، فساد در نهادهای امنیتی با سخن گفتن نه بلکه به گفته وی با ارادۀ جدی سیاسی از بین برده می‌شود.

وی در صحبت با رادیو آزادی گفت، موجودیت فساد و بی‌عدالتی در نهادهای امنیتی نه تنها به اعتبار نیروهای امنیتی صدمه می‌رساند بلکه روی وضعیت امنیتی نیز تاثیرات ناگوار دارد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG