لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

نزدیکان عبدالرشید دوستم: جایگاه مردمی و سیاسی "جنرال دوستم" رو به زوال است


عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان که از او به عنوان رهبر پرنفوذ ترک‌تباران و بانک رأی نیز یاد می‌شد، محبوبیت‌اش در حال کم شدن است.

برخی از نزدیکان آقای دوستم به رادیو آزادی گفتند که به این باور اند که با رفتن معاون اول به ترکیه، چهره‌های سیاسی و تأثیر گذار آقای دوستم از او بریده‌اند.

جنرال دوستم
جنرال دوستم

یکی از این نزدیکان معاون اول رئیس جمهور که نخواست از وی نام بگیریم گفت، شماری از سران ترکتباران در قطغن زمین "بغلان، کندز و تخار" در حال شکل دادن شورای انسجام ترکتباران اند.

از سوی دیگر این فرد نزدیک به عبدالرشید دوستم می‌گوید، برخی از چهره‌های سیاسی دیگر مانند سید نورالله، شاکر کارگر، خیرالله انوش و محمد الله بتاش که تا چند ماه پیش مورد اعتماد معاون اول رئیس جمهور بودند حالا دیگر با آقای دوستم نزدیکی چندانی ندارند.

فرد نزدیک به جنرال دوستم به رادیو آزادی گفت که چنین حرکت‌ها سبب تضعیف جایگاه رسمی و مردمی عبدالرشید دوستم شده‌است.

به گفته او:

"تیم جنرال دوستم از نظر سیاسی ضعیف شده، آقای دوستم به جز بابر فرهمند "رئیس دفتر معاونیت اول" بشیر احمد ته‌ینج "سخنگوی جنبش" و باتور دوستم "پسرش" کسی دیگری را در تیم سیاسی اش ندارد."

اما بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان به رادیو آزادی می گوید، محبوبیت و جایگاه عبدالرشید دوستم در میان ترکتباران افغانستان پا برجاست.

بشیر احمد ته ینج
بشیر احمد ته ینج

به گفته او، تاثیر گزاری و محبوبیت حزب جنبش نیز روز به روز در حال افزایش است.

او افزود:

"جایگاه جنرال دوستم جایگاه نیست که در یک شب یا یک ماه به میان آمده باشد، جایگاه او حاصل مبارزات طولانی است، تصور نمی‌کنم که هیچ کسی در صدد اشغال این جایگاه بوده باشد، محبوبیت معاون صاحب به دلیل صداقت که دارد در حال افزایش است."

نزدیکان «دوستم» می‌گویند، اعتماد جنرال دوستم تنها به برخی خویشاوندان‌اش در جوزجان محدود شده است و از سوی هم، نارضایتی های مردم در برخی ولایت های دیگر از جنرال دوستم افزایش یافته است.

عبدالرشید دوستم متهم به بدرفتاری جنسی با احمد ایشچی والی پیشین جوزجان است.

لوی سارنوالی گفته است، دوسیه ادعای ایشچی در این باره را به ستره محکمه سپرده است، اما ستره محکمه تا حال در این باره چیزی نگفته است.

عبدالرشید دوستم پس از بالا گرفتن این بحث‌ها، ظاهراً به هدف آزمایشات صحی به ترکیه رفت و تا حال برنگشت.

یکی از چهره‌های نزدیک به عبدالرشید دوستم به رادیو آزادی گفت که او به عنوان عضو جنبش ملی باقی خواهد ماند اما به گفته وی، عبدالرشید دوستم از زمانی که به ترکیه رفته، هیچ تماسی میان او و شماری از نزدیکانش برقرار نشده‌است.

در همین حال یک منبع معتبر در حکومت وحدت ملی افغانستان که نخواست از وی نام بگیریم به رادیو آزادی گفت، حکومت در صدد این نیست که کسی دیگری را به جای جنرال دوستم در معاونیت اول ریاست جمهوری، معرفی کند.

این منبع اما می گوید، برخی تلاش‌ها بر این است تا آقای دوستم تا اخیر حکومت وحدت ملی به دفترش بر نگردد و چوکی‌اش در معاونیت اول خالی باقی بماند.

اما بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان می‌گوید، برای دوام کار عبدالرشید دوستم به عنوان معاون اول رئیس جمهور هیچ موانع وجود ندارد.

هر چند او می‌گوید، انتظار می‌رود که آقای دوستم به همین زودی‌ها وارد کابل شود اما به گفته وی، انحصار قدرت در ارگ سبب شده است که آنان و برخی جریان‌های دیگر از حکومت ناراض باقی بمانند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG