لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

گزارش: اکتوبر با ۱۵۷۰ کشته مرگبارترین ماه ۲۰۱۷ در افغانستان بوده‌است


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، گزارش تازه خبرگزاری پژواک را در مورد وارد شدن تلفات خیلی زیاد در افغانستان در ماه گذشته، تأیید و یا رد نمی‌کند.

پژواک با جمع‌آوری آمار تازه روز دوشنبه «۱۵ عقرب ۱۳۹۶» گزارش داد که در جریان ماه اکتوبر در افغانستان، بیش از ۲۵۰۰ تن کشته و زخمی شده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع ملی می‌گوید، شورشیان در بهار و تابستان امسال چندین حمله را برای سقوط ولایت‌ها طرح‌ریزی کرده بودند که با شکست روبه‌رو شد.

اکتوبر یکی از ماه‌های خیلی مرگبار در افغانستان دانسته شده که تلفات آن در مقایسه با ماه سپتمبر، ۳۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

۱۶۹ حمله در جریان اکتوبر در سرتاسر افغانستان رخ داده که بیش از ۲۵۰۰ کشته و زخمی برجا گذاشته‌است.

شمار دقیق نظامیان و غیر نظامیان قربانی در این گزارش تازه که از سوی خبرگزاری پژواک نشر شد، مشخص نشده‌است.

در این حال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در مجموع شورشیان در جریان امسال حملات زیادی را طرح‌ریزی کرده بودند که با شکست روبه‌رو شدند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی می‌گوید:

"در تابستان و بهار امسال شدت جنگ یا تحرکات دشمن زیاد بود. آن‌ها می‌خواستند چندین ولایت را تصرف کنند یا مراکز خود را از پاکستان به افغانستان انتقال بدهند. تحرکات زیاد و جنگ شدید بود. ما هم تلفات داشتیم، به مردم ملکی هم واقعاً تلفات زیاد رسیده. مگر تلفات دشمن چند برابر زیاد بود."

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان همچنان افزود، حملات در ولسوالی میوند کندهار و شهر گردیز مرکز ولایت پکتیا، تلفات ماه اکتوبر را خیلی افزایش داد.

خبرگزاری پژواک در گزارش تازه‌اش آمار داده که در جریان ماه اکتوبر ۸ حمله انتحاری، ۸۱ درگیری رو در رو، ۲۰ حمله هوایی، ۴۱ حمله هدفمند و ۱۹ بمبگذاری در سرتاسر افغانستان رخ داده‌اند.

تعداد قربانیان و زخمی‌ها در این گزارش در ماه سپتمبر امسال، ۱۸۰۰ تن اعلان شده که ۴۰ درصد کاهش را در مقایسه با یک ماه پیش‌تر از آن نشان می‌دهد.

اما اکتوبر با ۱۵۷۰ کشته و ۹۷۵ زخمی، مرگبارتر از ماه‌های دیگر دانسته شده‌است.

ولایات پکتیا، ننگرهار، ارزگان، کندهار، غزنی و سپس کابل، بیشترین تلفات را در ماه گذشته متحمل شده‌اند.

در جریان ماه اکتوبر ۸ حمله انتحاری، ۸۱ درگیری رو در رو، ۲۰ حمله هوایی، ۴۱ حمله هدفمند و ۱۹ بمبگذاری در سرتاسر افغانستان رخ داده‌اند.

پیش از نشر آمار تازه، سیگار یعنی دفتر سر مفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته بود، ارقامی که در گذشته در مورد تلفات نیروهای افغان به صورت علنی نشر می‌شد، حالا پنهان نگهداشته می‌شود.

اما وزارت دفاع افغانستان با این حرف موافق نیست.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت می‌گوید، تنها توافق شده که نیروهای افغان تلفات خود‌شان را و مأموریت حمایت قاطع، تلفات خود را نشر کنند.

وی گفت:

"سابق طوری بود که حمایت قاطع تلفات ما را برای سیگار و دیگران می‌داد. بناءً فیصله بر این شد که آن‌ها تلفات خود را بگویند و ما تلفات خود را بگوئیم تا اشتباهی صورت نگیرد. یعنی ما تلفات را پنهان نمی‌کنیم."

قسمتی از قوماندانی امنیه پکتیا بعد از حملات انتحاری
قسمتی از قوماندانی امنیه پکتیا بعد از حملات انتحاری

به باور سخنگوی وزارت دفاع، علت افزایش حملات طی چند ماه اخیر در چند ولایت افغانستان، همین بوده که شورشیان در جبهات مختلف شکسته خورده‌ و به حملات انتحاری و انفجاری متوسل شده‌اند.

بر اساس گزارشی‌که یوناما یعنی دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان در ماه اکتوبر نشر کرد، از اول ماه جنوری تا ۳۰ ماه سپتمبر امسال نزدیک به ۸ هزار و ۲۰ تن در نتیجه درگیری و حملات در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

یوناما به صورت دقیق شمار قربانیان را در این ۹ ماه، ۲۶۴۰ تن و تعداد زخمی‌ها را ۵۳۷۹ تن اعلان کرده‌است.

این اداره با ابراز نگرانی از وارد شدن تلفات به غیر نظامیان در افغانستان از جوانب درگیر خواسته تا به هر صورت ممکن جلو آسیب رسیدن به غیر نظامیان را بگیرند و به زندگی مردم توجه داشته باشند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG