لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

خواست کمیسیون حقوق بشر از نیروهای بین‌المللی در مورد حملات هوایی در افغانستان


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از نیروهای بین‌المللی می‎خواهد که جهت حفاظت جان غیر نظامیان در هنگام راه اندازی حملات هوایی از دقت کامل کار بگیرند.

خبرگزاری جرمنی به تازه‎گی ارقام را نشر کرد که بر اساس آن تعداد بمب‎های را که امریکا در افغانستان پرتاب کرده‎است، در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی در ۲۰۱۷ سه برابر افزایش یافته‎اند.

بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در صحبت با رادیو آزادی از نگرانی این کمیسیون در مورد افزایش حملات هوایی و احتمال هدف قرار گرفتن غیر نظامیان در آن گفت:

"خواست کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از نیرو های بین‌المللی اینست که در هنگام انجام حملات هوایی از دقت کامل کار بگیرند تا این‎که افراد ملکی، اماکن ملکی و خانه‎های مردم هدف قرار نگیرند. آمار که نزد این کمیسیون است نشان می‎دهد که شمار قربانیان حملات هوایی در سال جاری سه برابر از سال گذشته افزایش یافته‎است."

صدیقی: در شش ماه اول سال جاری چهار هزار و ۸۸۰ غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شدند.
صدیقی: در شش ماه اول سال جاری چهار هزار و ۸۸۰ غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شدند.

به‌گفته آقای صدیقی، در شش ماه اول سال جاری چهار هزار و ۸۸۰ غیر نظامی در افغانستان کشته و زخمی شدند که ۲۸۰ تن آن‎ها در اثر حملات هوایی جان‌های شان را از دست دادند.

بر اساس ارقام ارائه شده از سوی سازمان ملل در جریان ۹ ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی تلفات افراد ملکی ناشی از حملات هوایی در افغانستان در مقایسه با سال گذشته ۵۲ درصد افزایش یافته‎است.

در جریان این مدت ۲۰۵ تن در افغانستان کشته و ۲۶۱ تن دیگر زخمی شده‎اند.

خبرگزاری جرمنی می‎گوید، ایالات متحده امریکا الی اخیر ماه اکتوبر سال جاری سه هزار ۵۵۴ حمله هوایی را بالای مواضع داعش و طالبان مسلح در افغانستان انجام داده‎است.

تشدید حملات هوایی از سوی امریکا در افغانستان می‎تواند باشنده‎های محل را با خطر مواجه کند.

اندرو پارساو معاون سازمان حقوق بشر در واشنگتن به خبرگزاری فرانسه گفته‎است که ازدیاد در حملات هوایی نه‌تنها تعداد تلفات غیر نظامیان را در افغانستان بلند می‎برد، بلکه می‎تواند فاصله را میان امریکا و شهروندان افغانستان بیشتر از این کند.

اما وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، تمام اهداف که مورد حملات هوایی نیروهای خارجی قرار می‎گیرند از سوی این وزارت تعیین می‎شوند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، تا حد امکان تلاش می‎شود که حملات هوایی در افغانستان اهداف دقیق را بمباردمان کنند.

دولت وزیری
دولت وزیری

او افزود:

"تمام حملات هوایی که اجرا می‎شود به هماهنگی وزارت دفاع افغانستان راه اندازی می‎شوند، یعنی اهداف را این وزارت به نیروهای امریکایی تعیین می‎کند از همین رو مؤثریت‌اش هم زیاد است و در هنگام راه اندازی آن گزارش‎ها دقیقاً تحلیل می‎شود تا این حملات با دقت کامل انجام شوند."

گفته می‎شود که افزایش حملات هوایی نیروهای امریکایی به تعقیب اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا صورت گرفته‎است.

امریکا می‎گوید، در استراتژی جدیدش به افغانستان و جنوب آسیا از بین بردن تروریستان اولویت دارد.

XS
SM
MD
LG