لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

عبدالله: بر اساس پیشنهاد م.م تلاش‎های تقویت زنان باید سرعت بخشیده شوند


رئیس اجرائیه حکومت افغانستان می‎گوید، بدون سهم زنان پیشرفت دوامدار کشور نا تکمیل است.

عبدالله عبدالله می‎گوید، بر اساس پیشنهاد سازمان ملل متحد ضرورت است تا مردم، نهادهای مدنی، سکتور خصوصی و حکومت تلاش‎های شان را در بخش تقویت زنان، تا سال ۲۰۲۰، سرعت بخشند.

عبدالله این سخنان را روز سه شنبه «۷قوس۱۳۹۶» در یک برنامه ی تقویت دوامدار زنان در روشنایی اهداف انکشافی در کابل بیان کرد.

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

او افزود:

"تها به خاطر این نی که ما تعهد بین المللی داریم، بلکه در کشور خود به توسعه پایدار ضرورت داریم، اهداف عمده که اولویت بندی شده، از بین بردن فقر، تامین صحت برای همه، آموزش با کیفیت، تساوزی جنسیتی و توانمند سازی زنان و دختران، به هر کدام این‎ها باید توجه شود."

بر اساس معلومات وزارت امور زنان افغانستان، سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ یک موضوع جهانی را برای تقویت زنان به تصویب رسانید و به همین اساس تمام اعضای این سازمان به عملی کردن آن مکلف شدند.

مسئولان وزارت امور زنان می‎گویند، افغانستان تعهد کرده که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، هفده هدف این مصوبه را در بخش‎های تقویت زنان، حقوق، تعلیم، صحت، سیاست، فرهنگ و اقتصاد، عملی خواهد کرد.

دلبر نظری وزیر امور زنان این کشور گفت، در این بخش پلان‎های ترتیب شده و با نهادهای دولتی و غیر دولتی شریک شده‎است تا بر اساس آن برنامه‎های برای تقویت زنان ترتیب و عملی شوند.

خانم نظری گفت، برای تقویت زنان باید بالای هفده هدف سازمان ملل متحد به گونه یکسان کار صورت گیرد.

دلبر نظری
دلبر نظری

او افزود:

"هدف هفتم برنامه انکشاف پایدار برابری جنسیتی و تقویت زنان است، این که چگونه به این هدف می‎رسیم به کار و دقت زیاد ضرورت است، از دید ما اگر در قسمت محو فقر توجه نشود، اهداف دیگر به دست نخواهد آمد."

وی گفت که درحال حاضر در کشور سهم زنان در بخش‎های سیاسی، فرهنگی و سایر نهادهای دولتی و امور اجتماعی به ۳۰ درصد رسیده و تلاش می‎شود که این سهم بیشتر گردد.

این در حالیست که هنوزهم شماری از زنان و دختران در برخی از مناطق کشور از دسترسی به تعلیم، ارگان‎های عدلی، صحت، سیاست و اقتصاد محروم اند.

برعلاوه آن زنان در بسیاری از مناطق کشور هنوز هم از سوی مردان مورد خشونت قرار گرفته و حتی در برخی حالات مورد لت و کوب قرار گرفته و به قتل می‎رسند.

وزارت امور زنان افغانستان می‎گوید که پلان‎های را آماده کرده‎اند که آن را به همکاری عالمان دین و از طریق دفاتر ولایتی برای کاهش مشکلات زنان در کشورعملی می‎سازد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG