لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

شورای عالی احزاب: هماهنگی میان حکومت و جریانات سیاسی در حال تضعیف شدن است


شورای عالی احزاب ملی و جهادی افغانستان می‎گوید که هماهنگی میان حکومت و جریانات سیاسی به‌گونه روزافزون در حال تضعیف شدن است.

این شورای احزاب می‎گوید که برای بیرون رفت از وضعیت جاری نیاز است که احزاب سیاسی در صف واحد قرار گرفته و به حکومت مشوره‎های لازم بدهند.

صبغت‌الله مجددی رئیس و شماری از اعضای رهبری این شورا روز پنجشنبه «۱۶ قوس ۱۳۹۶» موقف‌شان را در مورد وضعیت جاری در کشور بیان کرده و گفتند که حکومت در چنین حالت به حمایت خارجی اتکا دارد.

آنان گفتند که پیشنهاد راه حل‎ها و انتقادها بر حکومت از آدرس‎های مختلف سبب نگرانی مردم شده‎است.

سید حامد گیلانی سخنگوی و عضو هیئت رهبری این شورا گفت، هرچند آنان از تلاش‎های هر جریان سیاسی حمایت می‎کنند، اما نیاز است که حکومت و جریان‎های سیاسی مشترکاً جلو تفرقه افگنی را بگیرند.

سید حامد گیلانی
سید حامد گیلانی

او افزود:

"اگر میان دولت و احزاب همبستگی، اتحاد، اتفاق و تفاهم به میان آید این مشکلات و تفرقه‎ها از میان برداشته می‎شود و هر قدر که از تفرقه‎ها جلوگیری شود، به همان اندازه به تقویت روابط دولت با مردم و تقویت نظام همکاری می‎کند."

شورای عالی احزاب ملی و جهادی از حکومت توقع دارد که برای حل مشکلات جاری بر اساس یک تعامل مثبت با جریان‎های سیاسی به تفاهم برسد.

حکومت وحدت ملی از آغاز ایجادش با انتقاد جریانات سیاسی روبه‌رو بوده‎است.

جبهه ملی نوین، جنبش روشنایی، محور ملی مردم، ائتلاف نجات افغانستان، شورای حراست و ثبات، شورا و احزاب سیاسی جهادی و برخی جریان‎های سیاسی دیگر همواره بر حکومت انتقاد کرده‎اند.

در عین حال عبدرب رسول سیاف رهبر جهادی پیشین روز پنجشنبه هنگام سخنرانی در نشست سران حزب دعوت در پغمان گفت، آنان از حکومت ناراض هستند.

عبدرب رسول سیاف
عبدرب رسول سیاف

او افزود:

"ما از حکومت خفه هستیم، ناراض هستیم. از بی‌راهه روی‌شان ناراض هستیم، اما تا حالا با وجود نارضایتی ما نخواستیم که در کشور گدودی و تزلزل در نظام عمومی بیاید."

وی همچنان می‎گوید، با آن‎که حکومت هیچ یک از پیشنهادات و برنامه‎های اصلاحی آنان را نپذیرفته، اما هیچ هرج و مرج را در کشور بر پا نکرده‎اند.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان به پیشنهادات و خواسته‎های احزاب توجه دارد و دستاوردهای خوبی داشته‎است.

مینه‌پال افزود:

"حکومت افغانستان در تمام عرصه‎ها از مشوره‎ها و پیشنهادات سیاسیون، احزاب و رهبران استفاده کرده و در روشنایی مشوره‌های آنان قدم می‎گذارد."

اما شورای عالی احزاب ملی و جهادی می‎گوید، تلاش می‎کند تا همه احزاب سیاسی در یک صف قرار گرفته و با این کار میان حکومت و احزاب وحدت به میان آمده و تفرقه از بین برده شود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG