لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۰

نشست‎های مشورتی اشرف غنی با بزرگان سیاسی از چه اهمیتی برخوردار است؟


رئیس جمهور غنی به‌خاطر بیرون رفت از مشکلات و استفاده از فرصت به میان آمده، سلسله نشست‌های مشورتی را با چهره‌های سیاسی برگزار کرد.
رئیس جمهور غنی به‌خاطر بیرون رفت از مشکلات و استفاده از فرصت به میان آمده، سلسله نشست‌های مشورتی را با چهره‌های سیاسی برگزار کرد.

پس از سفر لوی درستیز پاکستان به کابل و گفت‌وگوها در مورد صلح، رئیس جمهور غنی به‌خاطر بیرون رفت از مشکلات و استفاده از فرصت به میان آمده، سلسلۀ نشست‌های مشورتی را با چهره‌های سیاسی برگزار کرده‌است.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که روز سه شنبه نیز در این باره مشوره‌های در ارگ صورت گرفت و اشتراک کننده‌ها از آغاز مذاکرات با پاکستان حمایت کرده‌اند.

وی گفت، رئیس جمهور همواره در مورد مسایل مهم ملی با بزرگان سیاسی و جهادی مشوره می‌کند و این بار هدف آن چگونگی استفاده از فرصت به وجود آمده برای تأمین صلح، پس از اعلام استراتژی امریکا و سفر هیئت پاکستانی به کابل بود.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

آقای مینه‌پال افزود:

"پس از اعلام استراتژی این فرصت‌ها واقعاً مهم است و همچنان مرحله جدید آغاز مذاکرات با پاکستان، تمامی این جریانات با بزرگان سیاسی شریک ساخته شد، آنان نیز اعلام استراتژی امریکا را مهم خواندند و از آغاز مرحله جدید مذاکرات صلح با پاکستان حمایت کردند."

پس از دیدار لوی درستیز پاکستان با رئیس جمهور اشرف غنی به روز یکشنبه، ارگ گفته که به نظر می‌رسد در موقف پاکستان در امر مبارزه با تروریزم تغییر آمده‌است.

گفته شده که این تغییر در نتیجه آوردن فشار‌های افغانستان از طریق جامعه جهانی و اعلام استراتژی امریکا به میان آمده‌است.

پیش از این رئیس جمهور اشرف غنی تأکید کرده که افغانستان خواهان گفت‌وگوهای صلح در دو محور، نخست گفت‎وگوهای دولت با دولت با پاکستان و سپس از طریق مذاکرات بین‌الافغانی با طالبان است.

آقای غنی گفته که استراتژی امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی فرصتی است تا پاکستان به کمپاین ضد تروریزم بپیوندد و تأکید کرده که توپ در میدان پاکستان است و استفاده از این فرصت کار آن کشور می‌باشد.

در این حال شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که برگزاری نشست‌های مشورتی با چهره‌های سیاسی برای ایجاد یک اجماع ملی جهت تأمین صلح مهم است.

رحیم مشتاق یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت حکومت افغانستان با جمع‌آوری نظرها می‌تواند از یک موقف قوی وارد گفت‌وگوهای صلح با پاکستان شده و فیصله‌هایش را در این مورد اعلام کند.

وی گفت:

"این بحث‌ها خیلی مهم اند، یکی این که نظریه تمامی اقشار گرفته می‌شود، اتفاق نظر به میان می‌آید و از این طریق حکومت افغانستان با یک موقف بسیار قوی که پشتیبانی تمام اقشار، احزاب و افراد سیاسی را دارد در مسایل بحث کرده و یا تصمیم گرفته می‌تواند."

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری آمده که بزرگان جهادی و سیاسی در نشست مشورتی در ارگ، از آغاز مذاکرات با پاکستان حمایت نموده و تأکید کرده‌اند که به جای احساسات در این مذاکرات باید از دقت و تدبیر کامل کار گرفته شود.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG